Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Poster van mannenblad kwetst gevoelens van gelovigen

Datum nieuwsfeit: 02-11-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Bond tegen het Vloeken

Oordeel Reclame Code Commissie:

Poster van mannenblad kwetst gevoelens van gelovigen

VEENENDAAL - De Reclame Code Commissie (RCC) veroordeelt de reclame van het mannenblad ZSM met de tekst 'Alles is te huur, zelfs god'. Volgens de RCC is de poster nodeloos kwetsend voor de godsdienstige gevoelens van gelovigen. Dit oordeel maakte de RCC vandaag bekend.

De Bond tegen het vloeken in Veenendaal diende bij de RCC een klacht in over de reclame-poster die in september en oktober langs de openbare wegen hing. Volgens de Bond degradeert de gewraakte reclame God tot een alledaags gebruiksvoorwerp dat tegen betaling kan worden ingehuurd. Voor gelovigen is God de belangrijkste Persoon in hun leven. Een dergelijke reclame raakt hen diep in hun religieuze gevoelens. Dat veel mensen dit zo ervaarden, bleek wel uit de vele verdrietige en verontwaardigde reacties die de Bond kreeg over dit billboard.

Volgens ZSM verwees het affiche naar een artikel in het blad waarin een opsomming wordt gegeven van zaken die te huur zijn. De tekst refereerde met name aan een dominee die zich te huur aanbood.

Verlaagd tot aandachtstrekker
ZSM gaf toe de naam van God er alleen maar bijgehaald te hebben om te prikkelen en de aandacht van het publiek te trekken. De Bond vindt dat ZSM zonder schroom God voor zijn karretje spande, om daar commercieel voordeel mee te halen. De Schepper wordt verlaagd tot een willekeurige
marketing-tool die aandacht moet trekken. Een dergelijk goedkoop gebruik van de naam van God getuigt van zeer weinig respect voor God en voor mensen die in Hem geloven.

Ook de RCC achtte deze manier van reclame maken onnodig kwetsend voor de godsdienstige gevoelens van gelovigen. De Commissie beveelt het maandblad aan om voortaan niet meer op een dergelijke manier reclame te maken.



reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie