ADP Nederland BV waarschuwt bedrijven

Datum nieuwsfeit: 02-11-2000

ADP NEDERLAND BV

ADP Nederland BV waarschuwt bedrijven

Bedrijfsleven voor een groot deel
nog niet voorbereid op nieuw belastingstelsel

Capelle aan den Ijssel, 2 november 2000 - Een groot gedeelte van het bedrijfsleven is nog niet voorbereid op het nieuwe belastingstelsel. Veel bedrijven onderschatten de gevolgen van de invoering van het nieuwe stelsel. Deze conclusies trekt ADP Nederland BV marktleider in systemen en services voor human resource management, salarisverwerking en tijdsregistratie. Het Capelse bedrijf heeft afgelopen maand seminars gehouden om klanten te informeren over de gevolgen van de invoering van het nieuwe belastingstelsel. In totaal bezochten 2300 salarisadministrateurs en personeelsfunctionarissen de seminars die werden georganiseerd in samenwerking met de belastingadviseurs van Deloitte & Touche.

ADP Nederland BV waarschuwt bedrijven dat zij voor vervelende verrassingen kunnen komen te staan wanneer zij niet tijdig ingrijpen. Veel veranderingen kunnen pas op het laatste moment worden ingevoerd. Dit komt doordat de overheid laat is met communiceren over de wijzigingen. Een goede voorbereiding voorkomt problemen.

Ter illustratie geeft ADP Nederland BV vijf voorbeelden:

-In januari wordt netto minder overgehouden doordat voorlopige teruggave niet is ingevuld. De belastingvrije voet komt te vervallen. Daarvoor in de plaats komt de heffingskorting. Deze kan niet worden overgedragen, waardoor de werkende partner in januari netto minder overhoudt. Dit kan worden voorkomen doordat de niet-werkende partner een voorlopige teruggave aanvraagt (tariefgroep 3). Ook voor de huidige tariefgroepen 4 en 5 geldt dat de geldende heffingskortingen via een voorlopige teruggave te gelde moeten worden gemaakt. ADP adviseert werkgevers hierop bij de werknemers aan te dringen. Als het nettoloon afneemt, spreekt de werknemer hoogstwaarschijnlijk de werkgever hier in eerste instantie op aan.

- Aftrekposten vervallen. De IB-aftrek voor vergoedingen (beroepskosten) en de aftrek voor woonwerk / verkeer met eigen vervoer vervallen. De werknemer merkt dit in zijn eigen portemonnee en kan dit mogelijk bij de werkgever claimen.

- Spaarregelingen worden duurder. De spaarpremies die door de werkgever worden toegekend, vallen voortaan onder de eindheffing tegen een tarief van vijftien procent. Ook het tarief waartegen eindheffing over spaarloon plaatsvindt, is verhoogd van tien procent naar vijftien procent. Dit betekent dat de spaarregelingen duurder worden voor de werkgever

- Vergoeding van telefoonkosten wordt beperkt. Van de eerste telefoon kunnen alleen de zakelijke gesprekskosten onbelast worden vergoed. Enerzijds betekent dit dat de werknemer dit in zijn portemonnee merkt en het verschil bij de werkgever kan claimen. Anderzijds betekent het een duidelijke verzwaring van de administratieve lasten voor de werkgever die moet vaststellen wat een zakelijk gesprek is. De tweede telefoon (zoals bijvoorbeeld de mobiele telefoon) kan bij zakelijk gebruik nog steeds onbelast worden vergoed.

- Maaltijden. De tarieven die worden gehanteerd in het bedrijfsrestaurant moeten tenminste zijn gebaseerd op de rechtstreekse toerekenbare kosten. Zo niet, dan wordt het verschil met de integrale kostprijs gezien als belastbaar inkomen. Wat valt daaronder? Dit gaat dus verder dan de kostprijs van de kroket en de boterham. Verder mogen niet meer dan tachtig maaltijden (met een zakelijk karakter) onbelast worden gegeven. Bij meer maaltijden moet het meerdere belast worden Het bewaken van deze regels is een duidelijke verzwaring van de administratieve regels.

- Auto met grijs kenteken. In het nieuwe stelsel wordt ook bijgeteld voor het gebruik van auto's met een grijs kenteken (met uitzondering van. de auto's die door aard of inrichting (nagenoeg) niet geschikt zijn voor personenvervoer ). Hierbij geldt dat de werknemer / werkgever moet aantonen dat de auto niet voor privé-doeleinden is gebruikt, anders wordt 25 procent bijgeteld. Bij een belastingcontrole over enkele jaren is dat niet meer vast te stellen. Hiervoor is het noodzakelijk dat een rittenadministratie wordt bijgehouden.

ADP Nederland BV biedt systemen en services voor human resource management en salarisverwerking en tijdregistratie. ADP Nederland BV is het grootste bedrijf in Nederland dat de verwerking van salarisgegevens en personeelsinformatie als kernactiviteiten heeft. Het bedrijf telt 476 medewerkers en heeft een omzet van 117.5 miljoen gulden. Ruim 900.000 werknemers in Nederland ontvangen maandelijks hun loonstrook van ADP Nederland BV. Het hoofdkantoor is gevestigd in Capelle aan den IJssel. Daarnaast zijn er vestigingen in Utrecht en Nijmegen. ADP Nederland BV is een dochter van het beursgenoteerde Amerikaanse moederconcern ADP, Inc. dat wereldwijd marktleider is met de verwerking van de salarissen van meer dan 29 miljoen werknemers en een omzet van 6.3 miljard dollar. Het hoofdkantoor van Automatic Data Processing, Inc. Is gevestigd in New Jersey.

Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
- John DeVos, Kennismanager ADP Nederland BV
010 - 459 82 99.

06 - 27.086.448
Fax: 010 - 451.97.02
(John.devos@adp.nl)
Www.adp.nl.

- Hans Jansen, Directeur Klantenservice ADP
010 - 459.83 69

06 - 27.086.357
fax: 459.87.88