Dansmeester in strijd tegen zinloos geweld

Datum nieuwsfeit: 03-11-2000

Dans: Een oplossing tegen zinloos geweld

Dansmeester Jan-Pieter van Lieshout gaat de strijd aan met zinloos geweld. In de Erasmusweek zal hij circa 10.000 leerlingen van negen middelbare scholen in 's-Hertogenbosch dansles geven. Geen Engelse wals, Foxtrot, Cha-cha-cha of Tango maar een traditionele dans uit iedere cultuur die op die school vertegenwoordigd is. Het komt voor dat er 36 nationaliteiten op een school vertegenwoordigd zijn, dat betekent dus 36 verschillende dansen en dat in een tijdsbestek van ongeveer een uur. Dit is mogelijk door de Sensedance-methode die Van Lieshout onlangs ontwikkelde. Hierbij draait het niet om ratio maar om gevoel. Fouten bestaan niet alleen variaties.

Respect door zelfrespect
Respect voor een ander kan alleen door zelfrespect. Het voordeel van de huidige jongerengeneratie is dat ze meer kans hebben gehad om zelfrespect en zelfbewustzijn te ontplooien. Kerk en opvoeding hebben een andere plaats gekregen in de samenleving. Nu is het zaak om respect te krijgen voor andere nationaliteiten. De taal van de dans is universeel en dus een goed middel om te communiceren tussen verschillende culturen. Oerbewegingen passen in alle culturen. Van Lieshout: "Neem nou de Driekusman, een gewone klompendans, recht uit de klei getrokken en zonder enige poespas. Het doel van de Driekusman is samen leuk bezig zijn op een bruiloftsfeest. Dan praat ik natuurlijk over eeuwen geleden. Deze dans vertegenwoordigt wel waar Nederland bekend om staat in de hele wereld; Het poldermodel."

Zappen wordt klikken
Menigeen zal zijn wenkbrauwen fronsen bij een dergelijk project. Krijg je de jeugd hiervoor wel in beweging? 'Komt daar zo'n kale man met een grote geluidsinstallatie en dan moeten we dansen' zou de eerste reactie kunnen zijn. "Ik maak gebruik van de onzekerheid maar ook van de nieuwsgierigheid van de jongeren. De Sensedance-methode is hen op het lijf geschreven. Ze behoren tot de internetgeneratie en zijn gewend om binnen no-time resultaat te zien. In tegenstelling tot de, iets oudere, televisiegeneratie willen ze niet zappen maar klikken. Ze leren de dansen niet, maar ervaren ze. Waarschijnlijk zijn ze de dans zelf de volgende dag weer vergeten, maar daar draait het niet om. Het gaat om de boodschap en die moet blijven hangen," aldus Van Lieshout. Rechtsvoor opzij en sluit...
Door de snelheid van Sensedance lukt dat klikken: Veel dansen in een korte tijd. De methode is niet cognitief maar associatief. Ze leren de traditionele dansen door de bewegingen te kopiëren. Ik heb 18 jaar dansles gegeven met rechtsvoor opzij en sluit... De Sensedance-methode denkt niet in verplaatsingen van de voeten maar in de totale uitvoering. Het is te vergelijken met het leren lopen van een kind, eerst zien en dan doen," aldus de dansmeester. De methode omzeilt dus alle gestandaardiseerde lesmethodes van dansen en neemt mensen mee in de dans. Doordat ze niet aan het dansen zelf hoeven denken krijgen ze alle gelegenheid om de boodschap die ermee wordt uitgedragen tot zich door te laten dringen.

De Erasmusweek in 's-Hertogenbosch, van drie tot tien november, is een gevolg van de uitreiking van de Erasmusprijs aan de Nederlandse Danswereld in het algemeen en choreograaf Hans van Manen in het bijzonder. Er zijn diverse activiteiten op het gebied van dans. Het dansen tegen zinloos geweld gaat vrijdag 3 november van start op het Sint Janslyceum en eindigt met de internationale schakelklas van het Frederik Hendrik College, waarin 36 nationaliteiten vertegenwoordigd zijn. Voor meer informatie en het complete programma kunt u contact opnemen met ondergetekende.

Pepijn Moors
Perscommunicatie Dans tegen zinloos geweld