Politiebericht Friesland: Friesland

Datum nieuwsfeit: 03-11-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 3-11-2000
Politieberichten van 2/11 (13.00 uur) tot 3/11 (07.00 uur)

Leeuwarden: inbraak auto
In de nacht van woensdag op donderdag is ingebroken in een auto die geparkeerd stond op het Cambuurplein. Nadat een ruit was ingeslagen werden een radio/cd-speler en een equalizer weggenomen. De 23-jarige eigenaar uit Hurdegaryp deed aangifte.

Zwaagwesteinde: aanhouding winkeldiefstal
In een winkel aan de Voorstraat is donderdag om 12.30 uur een 31-jarige inwoner van Burgum aangehouden op verdenking van diefstal. Hij was door het winkelpersoneel betrapt toen hij twee blikjes vlees en een pakje soep zonder te betalen wilde meenemen.

Drachten: inbraak auto
In de nacht van dinsdag op woensdag is ingebroken in een aan de Langewyk geparkeerd staande auto. Ontvreemd werd een radio/cassette-speler nadat een raam was ingeslagen. De 23-jarige eigenaresse uit Drachten deed aangifte.

Leeuwarden: geen rijbewijs, APK en verzekering
Een 42-jarige inwoner van Tytsjerksteradiel is donderdag om 13.30 uur op het Cambuurplein aangehouden. De man reed zonder rijbewijs in een niet verzekerde en APK-gekeurde auto.

Harlingen: verkeerscontrole
Donderdagmorgen zijn er op diverse plaatsen in Harlingen verkeerscontroles gehouden. In totaal 21 automobilisten werden bekeurd voor het niet dragen van de autogordel.

Leeuwarden: aantreffen haar en hoofddoekje
Op het terrein van een bedrijf aan de Sixmastraat is door een medewerker donderdag morgen om 08.45 uur een lang stuk haar en een hoofddoekje aangetroffen. De politie wil graag meer weten over de herkomst van deze vondst. Degene die meer informatie heeft wordt verzocht contact op te nemen met de politie via telefoonnummer 0900-8844.

Leeuwarden: diefstal uit auto
Uit een auto die geparkeerd stond aan de Eeskwerd is woensdagavond een radio/cd-speler gestolen. De diefstal vond plaats nadat een ruit was ingeslagen. De 36-jarige eigenaar uit Leeuwarden deed aangifte.

Dokkum: aanhouding winkeldiefstal
Een 62-jarige inwoner van Dokkum is donderdag om 15.30 uur aangehouden op verdenking van diefstal uit een winkel aan de Walddyk. De man had voor 21 gulden aan goederen meegenomen zonder af te rekenen. Hij kreeg daarvoor een Kort-om boete van 240 gulden.

Leeuwarden: fietsenactie NS-station
In de afgelopen week werden bij het NS-station 51 verkeerd gestalde fietsen verwijderd. In dezelfde periode werden 31 fietsen weer door hun eigenaar opgehaald en werden er 22 niet opgehaalde fietsen verkocht.

Leeuwarden: fietser ten val
Een 53-jarige fietser uit Leeuwarden is donderdag om 18.00 uur bij een eenzijdig ingeval op de Ludinga gewond geraakt. Het slachtoffer reed vermoedelijk tegen een betonblok in de busbaan op. Hij werd met verwondingen aan zijn gezicht per ambulance naar het MCL overgebracht.

Appelscha: inbraak woning
Tijdens de afwezigheid van de bewoners hebben onbekenden donderdag tussen 14.30 en 23.00 uur ingebroken in een woning aan de Vaart Noordzijde. Nadat een raam was geforceerd werd de hele woning doorzicht en een videorecorder meegenomen. De 31-jarige bewoner deed aangifte.

Burgum: aanhouding inbreker
Een 28-jarige inwoner van Burgum is vrijdag om 04.30 uur aangehouden, nadat hij eerder door de bewoner van een woning aan de Hillemaweg was overlopen bij een poging tot inbraak. De verdachte had geprobeerd via de brievenbus van die woning de voordeur te openen. De bewoner was door het lawaai waarmee dat gepaard ging wakker geworden, waarna de verdachte op de vlucht sloeg. Op basis van het door de bewoner opgegeven signalement kon de verdachte korte tijd daarna door de politie op de Prinses Margrietstraat worden aangehouden. Bij zijn aanhouding stond de verdachte achter een woning en wilde daar op dat moment met een steen een ruit stukslaan. De man werd op het politiebureau ingesloten.

Drachten: wonininbraak
Onbekenden hebben donderdagavond ingebroken in een woning aan de Frisia. Door een raam te forceren wist men de woning binnen te komen, waar de bewoners op dat moment niet aanwezig waren. Uit de woning verdwenen onder meer een DVD-speler, een videorecorder en een geldbedrag. De 53-jarige eigenaar deed aangifte.

Leeuwarden: onderzoek brandstichtingen
De politie Midden-Friesland stelt momenteel op basis van nieuwe aanwijzingen een nader onderzoek in naar aanleiding van een aantal opzettelijke brandstichtingen, die zijn gepleegd in Leeuwarden en omgeving. Tot deze brandstichtingen behoort ook de brandstichting op 11 september 2000 waarbij op een parkeerterrein, nabij de Bagijnenstraat te Leeuwarden een lease-auto, in gebruik bij de lokale televisieomroep Mercurius , aanzienlijke schade opliep. Tevens heeft in de periode van 21 april 2000 tot 15 juli 2000 tweemaal een brandstichting plaatsgevonden in het gebouw van voornoemd televisiestation. Gezien het feit dat in meerdere gevallen van brandstichting de lokale televisieomroep Mercurius het doelwit is geweest, wordt gedacht aan een mogelijke wraakactie. Het onderzoeksteam richt zich binnen het inmiddels opgestarte onderzoek tevens op overige gevallen van brandstichting, die mogelijk een relatie hebben met de eerder vermelde gevallen van brandstichting.

Bureau Voorlichting & PR: 058 8808272