Hoofdredacteuren Elsevier bedrijfsinformatie in schaal 12

Datum nieuwsfeit: 03-11-2000
Nederlandse Vereniging van journalisten

Hoofdredacteuren Ebi in schaal 12

Elsevier bedrijfsinformatie (Ebi) heeft besloten de salariëring van hoofdredacteuren op basis van de CAO voor vaktijdschriftjournalisten in positieve zin aan te passen. De NVJ kwam met Ebi overeen dat alle hoofdredacteuren die op dit moment nog in de 'Elsevier-schalen' 10 en 11 zijn geplaatst met terugwerkende kracht tot 1 januari 1998 in schaal 12 ondergebracht moeten worden.
In de CAO voor vaktijdschriftjournalisten 1997-1998 is een herziening van het loongebouw overeengekomen. Deze herziening hield een verhoging van de uitloop van de schalen vanaf D in, alsook een nieuwe salarisschaal H voor hoofdredacteuren. Ebi hanteert een eigen salarissysteem gekoppeld aan een functiewaarderingssysteem. De afspraken in de CAO voor vaktijdschriftjournalisten hebben geleid tot de uitbouw van het Ebi-salarisgebouw. De wijzigingen werden doorgevoerd. Elsevier bedrijfsinformatie heeft echter verzuimd om de indeling van hoofdredacteuren analoog aan de CAO door te voeren. Volgens de CAO moeten hoofdredacteuren minimaal in schaal F worden geplaatst. In de salarissystematiek van Ebi werden hoofdredacteuren soms op het niveau van salarisschaal E ingedeeld. Dit wordt nu dus rechtgezet door de hoofdredacteuren in schaal 12 te plaatsen.