Netelenbos reageert in interview op 5 miljard extra kosten

Datum nieuwsfeit: 03-11-2000

VPRO

Netelenbos reageert op de 5 miljard extra kosten

Minister Tineke Netelenbos van Verkeer en Waterstaat reageerde vanmorgen in een interview op de VPRO Radio op het net uitgekomen rapport van het NEI (Nederlands Economisch Instituut) over de zweeftrein. Het NEI berekent dat de aanleg van een zweeftrein met magneettechniek van Schiphol naar Groningen 5 miljard gulden meer zal kosten dan de 10 miljard die tot nu aangenomen werd, en dat de trein niet rendabel zal zijn.

Minister Netelenbos zei over het rapport:
'Alle alternatieven voor de zweeftrein zijn nog minder rendabel. We hebben nog niet gekozen, laat daarover geen misverstand bestaan, maar ik ben van mening dat je ook wel eens een systeemsprong moet durven doen. Hoe sneller je in Groningen bent hoe beter. Er is een misverstand in Nederland dat investeren in rails rendabel is. Ik subsidieer enorm veel openbaar vervoer juist omdat het nooit rendabel is. Plotsklaps vinden we, dat alles rendabel moet zijn, daarmee bouwen we geen openbaar vervoer.'

Dan over de boete van 5 miljoen gulden die ze Schiphol oplegde en de reacties daarop. President-directeur Cerfontaine van Schiphol protesteert tegen de opgelegde boete omdat in 2003 toch een ander regime komt.

'Juist in het nieuwe systeem zitten boetes. Wat ik nu op heb gelegd is een dwangsom. Het nieuwe systeem is een boetesysteem, waarbij per overschrijding een boete van 2 miljoen euro gaat gelden. En of Schiphol nou zo zielig is, zoals Dijkstal de discussie heeft gestart - het bedrijf verdient 250 miljoen per jaar, en heeft een reserve van 1 miljard gulden. Afspraak is afspraak en de wet geldt ook voor Schiphol. Als men niet in staat is binnen de milieuregels te vliegen, dan kan men dus niet verder groeien.'

03 nov 00 10:11