Metaalunie start onderhandelingen met energieleveranciers

Metaalunie

Metaalunie start onderhandelingen met energieleveranciers
03/11/2000

Collectieve energie-inkoop metaal gaat definitief van start Het midden- en kleinbedrijf in de metaal gaat definitief collectief elektriciteit inkopen. De Metaalunie heeft hiervoor het startsein gegeven. Daarmee is het eerste en grootste inkoopproject van elektriciteit in de metaalsector een feit. Ook de inkoop van gas wordt nu overwogen.
Om het hele project goed te kunnen uitvoeren is eerder een samen- werkingsovereenkomst gesloten met EnergyMatch, een adviesbureau dat ook andere inkoopcollectieven begeleidt. De afgelopen maanden konden de metaalbedrijven aangeven of zij mee wilden doen met InelMet, het collectieve elektriciteit-inkoopproject dat staat voor Inkoop elektriciteit Metaal. Van de naar schatting 2500 Metaalunieleden die per 2002 vrij zijn in de keuze van een elektriciteitsleverancier, heeft nu ruim één derde te kennen gegeven collectief binnen InelMet elektriciteit te willen inkopen.
De Metaalunie verwacht dat de komende weken nog veel meer metaalbedrijven zich aanmelden en dat ook collectieven-in-wording (bijvoorbeeld regionale initiatieven) aansluiting zoeken bij InelMet. Vanaf 2004 kunnen ook
de ca. 8000 kleinverbruikende Metaalunieleden zich bij InelMet aansluiten. Metaalunie startte het collectieve
elektriciteit-inkoopproject omdat zij verwacht dat de mkb-bedrijven in de metaal onvoldoende gebruik zouden kunnen maken van de mogelijkheden van de vrije markt. De kosten van deelname aan InelMet zijn door de Metaalunie laag gehouden en vormen geen belemmering voor de metaalbedrijven; de terugverdientijd van de eigen bijdrage is gemiddeld een maand. Door de combinatie van de omvang van het collectief, het afnameprofiel daarvan en de deskundige begeleiding verwacht de Metaalunie de beste prijs-kwaliteitverhouding te realiseren. Daarnaast verwacht de Metaalunie ook andere zaken collectief beter te kunnen regelen. Zo beoogt de Metaalunie met InelMet onder andere een hogere kwaliteit van de afrekeningen, een betere klanten-service, voordelen bij het regelen van de (wettelijke verplichte) nieuwe digitale bemetering en het inkopen van duurzame stroom. De Metaalunie is met meer dan 10.000 leden de grootste ondernemers-
organisatie voor het midden- en kleinbedrijf (mkb) in de metaal. Zij richt zich op metaalbedrijven in alle voorkomende sectoren als machine- en apparatenbouw, metaalwaren, meet- en regeltechniek, elektronica, engineering, las- en constructiewerk, gereedschappen, gietwerk, jacht- en scheepsbouw, verspaning, plaatbewerking, landbouwmechanisatie, staalbouw, revisie en onderhoud, alsmede handel en service. Deze bedrijven bieden werkgelegenheid aan zo'n 135.000 mensen en hebben een gezamenlijke omzet van ruim 27 miljard gulden. Reageren : de heer mr. G.J. Wyfker