Nog geen overeenstemming nieuwe CAO Voortgezet Onderwijs

Datum nieuwsfeit: 03-11-2000
Algemene Onderwijsbond

Nog geen overeenstemming over nieuwe CAO voortgezet onderwijs Convenant legt afspraken ter verlaging werkdruk vast

Utrecht, 3 november 2000 - Werkgevers en werknemers in het voortgezet onderwijs (VO) hebben afgesproken de decentrale budgetten voor tenminste 50 procent aan het verlagen van de werkdruk te besteden. De CAO-partners in het voortgezet onderwijs ondertekenen vandaag een convenant waarin deze afspraken zijn vastgelegd. Het convenant benadrukt onder meer de intentie tot het verlagen van de lestaak van 26 naar 25 uur per 1 augustus 2001. Het gaat hier om een gedifferentieerde verlaging waar leraren niet individueel aanspraak op kunnen maken.
Met de CAO-partners wordt verder onderhandeld over een nieuwe CAO voor het VO. Een akkoord werd tot nu niet bereikt omdat partijen van mening zijn dat het de werkgevers aan geld ontbreekt om een fatsoenlijke afspraak te maken over de verlaging van de werkdruk voor àlle werknemers in het VO.
De CAO-partijen hebben de politiek om 750 miljoen gulden gevraagd ter bestrijding van de werkdruk van personeel in het voortgezet onderwijs. De CAO-partijen streven onder meer naar een verlaging van de lestaak van leraren van 26 naar 22 uur per week.
Er komt op korte termijn tenminste een bedrag van 75 miljoen gulden beschikbaar als gevolg van een motie die de Tweede Kamer heeft aangenomen; 86 miljoen gulden aan decentrale budgetten ter verbetering van de school als arbeidsorganisatie was al in de onderwijsbegroting opgenomen.
In het vandaag ondertekende convenant verklaren alle CAO-partijen dat werkgevers in het VO de ter beschikking komende gelden voor tenminste 50 procent bestemmen voor maatregelen die daadwerkelijk helpen de werkdruk in het VO te verlagen. Daarnaast spreken de partijen af, dat de nadruk hierbij ligt op een gedifferentieerde verlaging van de lestaak van 26 uur naar 25 uur per week. Dit betekent overigens niet dat leraren individueel aanspraak kunnen maken op een verlaging van de lestaak van 26 naar 25 uur.
Bovendien voorziet het convenant in een monitoring die de naleving ervan volgt.
In het convenant is vastgelegd dat de 86 miljoen gulden uit de onderwijsbegroting, alsmede de extra middelen van 75 miljoen gulden, worden aangewend ter verlaging van de werkdruk, verbetering van arbeidsomstandigheden/arbobeleid, het oplossen van knelpunten op de arbeidsmarkt en professionalisering.