LTO waarschuwt voor te hoge ambities bij nieuw waterbeheer

Datum nieuwsfeit: 03-11-2000
Bron: LTO Nederland
LTO Nederland

Doornbos: 'Fouten van groen, bij blauw niet overdoen'

LTO waarschuwt voor te hoge ambities bij nieuw waterbeheer

Vrijdag 3 november 2000 - Laat de overheid bij het nieuwe waterbeheer niet dezelfde fout maken als bij het natuur- en landschapbeheer. Ambitieuze doelstellingen voor deze groene functies blijkt de overheid niet waar te kunnen maken en hetzelfde dreigt opnieuw te gebeuren. Deze waarschuwing liet voorzitter Gerard Doornbos van LTO vanmiddag horen in Utrecht tijdens een symposium van het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de Unie van Waterschappen.

''We moeten de fouten van groen, bij blauw niet overdoen', stelde Doornbos. Hij zei allerlei benaderingenwijzen en wilde verhalen te horen over waterbeheer, maar dat een zakelijke benadering vaak ontbreekt. Er wordt ook gezinspeeld op de komende vijfde Nota Ruimtelijke Ordening. De landouw zou de komende dertig jaar bijna een half miljoen hectaren grond moeten inleveren. En boeren zouden op 1,5 miljoen hectaren moeten leren werken onder natte omstandigheden. Deze verhalen wekken grote aversie bij de achterban, aldus de LTO-voorzitter. Samenwerking met de grondbezitters noemde hij essentieel voor aanpassing en vernieuwing van het waterbeheer.

Doornbos zei dat het nieuwe waterbeheer vraagt om een nieuwe balans tussen malen, bergen en vasthouden. Als hierbij te nadrukkelijk een accent wordt gelegd op de ruimtelijke oplossingen, zal dit een evenwichtige besluitvorming eerder vertragen en bevorderen. Land- en tuinbouw hebben daar groot belang bij, omdat dit van grote invloed is op de bedrijfsresultaten. De LTO-organisaties willen wel meedenken over veranderingen, maar constateren dat ecologische discussies onderhand de boventoon gaan voeren. Het gaat dan vaak niet meer om beperking van de wateroverlast, maar ruimte voor water als doel op zich.

Tot slot brak Doornbos een lans voor investeringen om bestuurders en burgers te laten discussiëren over nieuw waterbeheer. Dit beheer vraagt anders denken en dit kost tijd. Overhaasten leidt tot ongelukken, vooral omdat ook veel schoort aan een centrale regie bij het waterbeheer. Tal van ministeries (Ven W, LNV, Bin. Zaken, VROM) zijn hier direct bij betrokken, zoals ook de waterschappen, provincies en gemeenten. Een sterke regie is volgens LTO nodig om chaos te voorkomen.

Wilt u hierop reageren? Stuur dan uw e-mail naar: (info@lto.nl)

(Auteur: LTO-Nederland)