Fiscale steun voor milieukeurhouders mogelijk in 2001

Datum nieuwsfeit: 03-11-2000
Milieukeur

FISCALE STEUN VOOR MILIEUKEURHOUDERS MOGELIJK IN 2001

Bedrijven die produceren volgens de criteria van Milieukeur komen mogelijk in aanmerking voor fiscale steun van de overheid. Minister L.J. Brinkhorst (Landbouw) stelt voorwaarden op die aansluiten op de criteria van Milieukeur. Brinkhorst verwacht medio 2001 het groene licht te krijgen van de Europese Commissie in Brussel. Bovendien geldt Milieukeur als een van de belangrijkste en meest herkenbare keurmerken voor duurzame producten en diensten. Dat bleek tijdens het symposium Milieukeur in de markt dat Stichting Milieukeur vandaag hield in Delft.

De overheid streeft ernaar het belastingstelsel verder te vergroenen. Producenten die overstappen op milieuvriendelijke en duurzame productiewijzen kunnen in de toekomst profiteren van de nieuwe belastingmaatregelen. Brinkhorst schat in dat 20 procent van de gangbare landbouwbedrijven van de nieuwe maatregel kunnen profiteren. K. de Jong, voorzitter van Stichting Milieukeur, is blij met de signalen van het ministerie van Landbouw. Hij meent dat het ministerie van Landbouw mede kan inspelen op de communicatieve waarde van Milieukeur. Milieukeur werkt al langer met goede en ambitieuze criteria om in aanmerking te komen voor Milieukeur. Naar mijn mening kan de overheid deze uitstekend gebruiken in haar nieuwe beleid.

Volgens producenten spelen grootwinkelketens een sleutelrol in het marktsucces van Milieukeur. Zowel producenten als consumenten zijn bereid over te stappen op duurzame productiewijzen en producten. Volgens Th. Roos, directeur van het Centraal Bureau voor de Levensmiddelen, is er nu nog sprake van een teveel aan keurmerken. Hem staat een duidelijkere en eenduidige profilering van duurzame producten voor ogen. Hij meent dat Stichting Milieukeur en Milieukeur zelf daarin een belangrijke rol kunnen spelen. H. Pont, Directeur-generaal Milieubeheer van het ministerie van VROM deelt dat standpunt. Over een paar jaar heeft Milieukeur een vaste positie in de markt. Daarvan ben ik overtuigd. Milieukeur staat volgens hem voor betrouwbaarheid, deskundigheid en kwaliteit. Het logo van Milieukeur geeft die informatie aan de consument.

Milieukeur neemt een steeds krachtiger positie in op de consumentenmarkt. Steeds meer producten zijn gecertificeerd en zowel in de food als in de non-foodsector stappen steeds meer producenten over op productie- en teeltwijzen volgens Milieukeur. Milieukeur biedt consumenten een goede basis om een bewuste keuze te maken bij hun inkopen.
Het symposium Milieukeur in de markt was bestemd voor (potentiële) Milieukeurhouders en partijen die betrokken zijn bij Milieukeur. Aan de hand van inleidingen, praktische workshops en discussies heeft Stichting Milieukeur kansen en ontwikkelingen van Milieukeur in de markt nader geëxploreerd.

Behalve minister Brinkhorst, Th. Roos en H. Pont, spraken ook trendwatcher J. Marseille en vertegenwoordigers van producenten en consumenten over Milieukeur in de markt.

Delft, 2 november 2000