NVLF presenteert klachtenregeling

Datum nieuwsfeit: 04-11-2000

NVLF

NVLF PRESENTEERT KLACHTENREGELING

Tijdens het jaarcongres van de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF) van zaterdag 4 november jl., is door de NVLF een regeling gepresenteerd voor de behandeling en beoordeling van klachten van cliënten over de behandeling door logopedisten.

Deze regeling vormt het sluitstuk van de discussie binnen de vereniging over de bejegening van logopedisten onder elkaar en van logopedisten naar hun patiënt / cliënt. In juni van dit jaar is door de Algemene Vergadering van de NVLF een geheel herziene Beroepscode voor de logopedist vastgesteld, die de normen en waarden regelt waaraan elke logopedist zich gebonden acht. De NVLF heeft vanaf midden 1998 aan deze herziening gewerkt en daarmee een belangwekkend document vastgesteld, dat weer een groot aantal jaren meegaat. Het gedrag van leden van de beroepsvereniging wordt in die systematiek getoetst door het College van Toezicht dat uiteindelijk sancties kan uitspreken of het bestuur van de vereniging kan adviseren om een sanctie toe te passen. Deze rechtspraak is eerst en vooral een vorm van intern tuchtrecht.

Gaat het de patiënt / cliënt alleen om genoegdoening dan kan hij / zij zich vanaf vandaag ook wenden tot de klachtencommissie, die de NVLF samen met de patiëntenorganisatie NPCF heeft ingesteld. Het bijzondere aan deze klachtenregeling is, dat ook niet-leden van de NVLF klachten over hun handelen kunnen laten toetsen. Daartoe zijn zij sinds 1995 wettelijk verplicht, maar tot nu toe was er nog geen landelijk werkende commissie die ook klachten over deze logopedisten behandelt.
Door het ophangen van een wachtkamerkaart, maakt de logopedist aan zijn / haar patiënten duidelijk dat hij /zij aan deze landelijke regeling deelneemt.
Is de deelname aan de klachtenregeling voor leden van de NVLF gratis, niet-leden betalen voor de proceskosten die de behandeling van een klacht van een patiënt / cliënt met zich meebrengt.

Noot voor redacties