Eerste steen Turkse krachtcentrale STEAG Iskenderun gelegd

Datum nieuwsfeit: 04-11-2000

STEAG AG

De eerste steen voor de krachtcentrale Iskenderun is gelegd

STEAG is in het Turkse project een belangrijke stap verder gekomen

Essen/SugszY (ots) - STEAG is met het miljarden project van de krachtcentrale in Turkije een belangrijke stap verder gekomen. Op zaterdag 4 november 2000, wordt in SugszY (Bocht van Iskenderun) de eerste steen voor de steenkolenkrachtcentrale gelegd, met een netto vermogen van 1.210 MW, en deze zal eind 2003 in operationeel moeten zijn. 'Hiermee is het officiele startschot gevallen voor het tot dusverre grootste investeringsproject in het meer dan 60-jarige bestaan van STEAG. Gedurende deze tijd is de onderneming uitgegroeid van een regionale steenkolendistributeur tot een internationaal actieve Power Company', aldus bestuursvoorzitter van de Essense energie en high-tech concern, Dr. Jochen Melchior, in zijn toespraak op het bouwterrein van de krachtce
ntrale.

In aanwezigheid van de beide vice-premiers Mesut Yilmaz en Husammettin ...zkan, de minister van Energie Cumhur ErsYmer, de Duitse ambassadeur in Turkije, Dr. Rudolf Schmidt, aandeelhouders en de belangrijkste bedrijven betrokken bij het project Isken, vertegenwoordigers van het staatsbedrijf energievoorziening TEAS, het Turkse bouwbedrijf GAMA alsmede vertegenwoordigers van banken en leveranciers, dankte Melchior als vertegenwoordiger van de voornaamste investeerders alle deelnemers voor hun betrokkenheid. Tegelijkertijd verwees hij naar de goede bilaterale betrekkingen tussen beide landen. 'Vandaag de dag is Duitsland een van de grootste partners van Turkije inzake politieke en economische samenwerking - met een verdere groeipotentie', aldus de bestuurs
voorzitter van STEAG.

Kort na de feestelijke leggen van de eerste steen, door Melchior en Yilmaz, stroomde het eerste beton in de fundering van het ketelhuis. Het totale bouwwerk moet in de herfst van 2003 gereed zijn. De aanvoerweg naar de krachtcentrale alsmede een brug ov er de Kizlarsuym Deresi (MSdchen-Fluss) waren reeds in de weken, sinds de ondertekening van de kredietovereenkomst met de financierende banken, op 26 juni 2000 gereed.

Een kwart van de1,5 miljard US$-investering financiert STEAG met partners uit eigen middelen. Het overige bedrag van ongeveer 1,13 miljard. US$ wordt door een bankconsortium, onder meer door de KfW, de Dresdner Bank en de WestLB, beschikbaar gesteld. Met een zekerheidstellingspakket heeft STEAG de economische en politieke risico's van het project tot een minimum beperkt. Voor de bedrijfsleiding is een Turkse projectonderneming, die onder leiding van STEAG staat, benoemd. Bij aanvang van de stroomleveringen eind 2003 verwacht STEAG een jaaromzet van bijna 800 miljoen DM.

Met RAG Trading heeft STEAG een leveranciersverdrag afgesloten, om jaarlijks meer dan 3 miljoen t SKE steenkool voor de totale looptijd van de stroomovereenkomst te leveren. De kolen worden op de wereldmarkt gekocht. Twee tot drie maal per maand worden de kolenleveringen in vrachten, die een lengte tot 320 m hebben, en in de toekomst zelfs 240.000 t transportieren kunnen, over de oceaan naar de Bocht van Iskenderun verscheept. Daar worden de kolen over speciale drijvende overslag materieel aan land gebracht.

Voor verdere informatie:
Dr. Peter Rzeznitzeck