Verbond van Verzekeraars start belastingcampagne

Datum nieuwsfeit: 06-11-2000
Verbond van verzekeraars

Verbond start belastingcampagne

Het vervolg op de belasting/pensioencampagne van het Verbond gaat komende week (6 november) van start. De eerste weken van november en begin december zullen advertenties in de grote landelijke dagbladen verschijnen. Daarnaast is een radiocommercial ontwikkeld en de internetsite www.pensioengaten.nl geactualiseerd.

Inmiddels alweer drie jaar geleden deed minister Zalm van Financiën in de Volkskrant de volgende, daarna veelvuldig geciteerde uitspraak: "Al die producten, levensverzekeringen of beleggingen, zijn allemaal fiscaal gedreven. Ze zijn ervoor om te zorgen dat je, hoewel je rijk bent, toch geen belasting hoeft te betalen. Die producten zijn maatschappelijk niet nuttig". De bedrijfstak stond toen aan de vooravond van een belangrijk lobbytraject om 'boze' plannen die het ministerie van Financiën met levensverzekeraars had, te keren. Dat is grotendeels gelukt. Twee onderzoeken die in opdracht van het Verbond werden gehouden, hebben daarbij een belangrijke rol gespeeld. Het eerste door het NIPO gehouden onderzoek moest aantonen dat al die producten helemaal niet louter fiscaal gedreven waren.

Pensioentekort motivatie
De conclusie van dit onderzoek was dat het hebben van een pensioentekort de voornaamste motivatie is om een levensverzekering aan te gaan. Maar liefst 77% van de polishouders heeft een pensioengat, bij inkomens onder de ziekenfondsgrens (60.000 gulden) heeft 73% daarmee te maken. Bij vrouwelijke polishouders (88%) en bij zelfstandigen (83%) ligt dit percentage nog veel hoger. De oorzaken hiervan zijn eerder stoppen met werken, een loopbaanonderbreking, een pensioenbreuk, een pensioenregeling op basis van middelloon, minder dan 1,75% pensioenopbouw per jaar en de tweeverdienersproblematiek. Met dit onderzoek werd het maatschappelijk nut van de levensverzekeringen en beleggingsproducten aangetoond. Ook werd duidelijk dat 74% van de polishouders in de inkomenscategorie tussen de 60.000 en de 100.000 gulden zit. Lijfrentepolissen zijn er dus niet alleen maar voor de rijken.

Gemeenschappelijk pensioengat
Vervolgens heeft het Verbond onderzocht hoe het staat met het gemeenschappelijk pensioengat in Nederland. Volgens de berekeningen van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek komt dit neer op een pensioengat van ten minste 18 miljard per jaar. Als rekening wordt gehouden met de te ontvangen AOW-uitkering dan kan je zelfs spreken van 33 miljard gulden per jaar. Een andere conclusie van dit onderzoek is dat bijna iedereen in Nederland wel op een of andere manier een pensioengat heeft.

Dit alles heeft het Verbond ertoe gebracht in mei van dit jaar een pensioencampagne te starten. De doelstelling hiervan was mensen bewust te maken van hun pensioengat en het wegnemen van onwetendheid en misverstanden over fiscale faciliëring van oudedagsvoorzieningen nu en in het nieuwe belastingstelsel. De boodschap van deze campagne is dat bijna iedereen een pensioengat heeft, met name als je eerder stopt met werken of als je tweeverdiener bent. Met een levensverzekering kan een pensioengat op een fiscaal aantrekkelijke wijze worden verkleind. Ook in het nieuwe belastingstelsel blijft de financiering van een pensioengat fiscaal gefacilieerd. Voor iedereen geldt een forfaitaire basisaftrek van 1036 euro ( 2283) en meer als daadwerkelijk een pensioengat kan worden aangetoond.

Meer informatie belastingstelsel
Onlangs is besloten de campagne opnieuw te voeren. In vergelijking met de campagne in het voorjaar zal in de najaarscampagne meer informatie over het nieuwe belastingstelsel worden gegeven. Op 6 november aanstaande verschijnen de eerste advertenties in de grote landelijke dagbladen. Ook is de bijbehorende internetsite www.pensioengaten.nl geactualiseerd. Er is een radiocommercial ontwikkeld die op verschillende radiozenders te horen zal zijn. Hieronder staat een schema met daarin de data waarop de advertenties verschijnen en de commercials worden uitgezonden.

Het Verbond roept zijn leden dringend op om met eigen reclamemateriaal, advertenties of andere publieke uitingen aan te sluiten bij deze campagne. Ook de overheid is een voorlichtingscampagne begonnen over het nieuwe belastingstelsel en de gevolgen hiervan voor de oudedagsvoorziening. De campagne van het Verbond sluit hier goed bij aan.

Plaatsingsschema:

datum; medium

eerste periode
week 45/46; radio 1, radio 2, radio 538, Sky radio en radio 10 FM 6 november; advertentie Algemeen Dagblad, eerste katern 7 november; advertentie Telegraaf, tweede katern, advertentie NRC Handelsblad, eerste achterpagina
13 november; advertentie Telegraaf, tweede katern, advertentie Algemeen Dagblad, sportkatern, advertentie NRC Handelsblad, eerste achterpagina

tweede periode
week 49/50; radio 2, radio 3, Sky radio en radio 10 FM 5 december; advertentie Trouw, eerste achterpagina, advertentie Volkskrant, eerste katern
11 december; advertentie Volkskrant, eerste katern 14 december; advertentie Trouw, achterpagina tweede katern

Bondig, 2 november 2000