NIBUD en FNV leggen belastingstelsel uit op internet

6 november 2000

Onderwerp
NIBUD en FNV leggen belastingstelsel uit op internet

NIBUD en FNV bieden vanaf vandaag op internet een uitgebreide en toegankelijke uitleg van het nieuwe belastingsstelsel. De bezoeker kan direct doorklikken naar de informatie die voor hem of haar van belang is.

Op verzoek van de grootste vakcentrale heeft NIBUD een brochure over het nieuwe belastingstelsel gemaakt. De brochure vormt de basis voor de informatie op internet. De brochure wordt exclusief verspreid tijdens 50 voorlichtingsbijeenkomsten voor FNV-leden in november en december. Wie daar niet bij kan zijn, kan nu dus wel op internet terecht. De bijeenkomsten worden verzorgd door de succesvolle FNV Belastingservice (dit jaar meer dan 130.000 klanten).

Het nieuwe belastingstelsel heeft ingrijpende gevolgen voor de meeste burgers. De belastingaftrek wordt vervangen door heffingskortingen. Veel mensen die tot nu toe nooit met de Belastingdienst te maken hadden, moeten nu zelf allerlei kortingen aanvragen. Zoals de diverse kortingen voor ouders met kinderen en alleenstaande ouders. Partners met geen of weinig inkomen krijgen in het nieuwe stelsel een algemene heffingskorting, maar moeten die wel zelf aanvragen. De Belastingdienst betaalt deze kortingen rechtstreeks uit. Dit loopt via een voorlopige teruggaaf, die met een speciaal formulier moet worden aangevraagd. Iedereen die mogelijk recht heeft op een korting, krijgt dit formulier toegestuurd. Werkgevers en de (meeste) uitkerende instanties verrekenen een aantal kortingen direct in het salaris of de uitkering. Dit geldt voor de algemene heffingskorting (voor iedereen), de arbeidskorting (voor werkenden) en de kortingen voor ouderen. Wie recht heeft op dèze kortingen, krijgt ze dus automatisch. Ze hoeven niet speciaal te worden aangevraagd.

Op de FNV-NIBUD-site worden ook andere aspecten van het nieuwe belastingstelsel belicht, zoals belasting op vermogen, en verandering in aftrekposten. Verder zijn er diverse tips en voorbeelden te vinden. Bij de voorbeelden is ook al rekening gehouden met andere wijzigingen die volgend jaar van kracht worden. Zo gaat de btw op luxe-goederen omhoog, net zoals de energieheffingen.

De www.nibud.nl/bel2001/index.htm (internetpagina's) over de belastingherziening 2001 zijn te vinden via de sites van het NIBUD en de FNV.

Meer informatie:
FNV voorlichting, Els Tieman, tel: 020-5816550