Schiphol neemt nieuw Communication Centre in gebruik

Datum nieuwsfeit: 06-11-2000
Amsterdam Airport Schiphol

Communication Centre op Schiphol: Surf, mail, bel & vlieg

Amsterdam Airport Schiphol heeft vorige week een nieuw Communication Centre in gebruik genomen. Het centrum is gelegen op de tweede verdieping van Lounge Centraal en beslaat 175 m2. Het Communication Centre is elke dag geopend van zes uur 's ochtends tot elf uur 's avonds en biedt passagiers een unieke combinatie van internet-werkstations, een zakencentrum en een telefoon-, fax-, kopieer- en postdienst.

Het Communication Centre heeft 28 internet-stations met snelle (breedband) verbinding. Deze internet-werkplekken zijn gesitueerd langs de balustrade, met zicht op het platform en de winkels van Lounge Centraal.
Om even rustig te kunnen werken biedt het centrum 8 mini-kantoren, alle voorzien van een pc met internet, printer/kopieermachine, fax en telefoon.
Bij de centrale balie kan men een telefoonverbinding tot stand laten brengen, telefoonkaarten aanschaffen, kopiën maken en faxen versturen. Ook kan men daar terecht om (brief)papier en enveloppen, postzegels en batterijen te kopen. De medewerkers van het Communication Centre verzorgen ook de BTW teruggave voor reizigers die niet woonachtig zijn in de Europese Unie.

Het Communication Centre is een initiatief van Amsterdam Airport Schiphol. Bij passagiers was grote vraag naar één locatie waar alle services op het gebied van communicatie beschikbaar zijn. Voor deskundigheid op het gebied van breedband-internet wordt samengewerkt met AerZone. Dit Amerikaanse bedrijf levert de technologie voor draadloos internet in de business centres op 15 grote Amerikaanse en Canadese luchthavens. Ook in het nieuwe Communication Centre van Schiphol wordt binnenkort draadloos internet geïnstalleerd. Het centrum wordt geëxploiteerd door Airport Telecom bv. Dit bedrijf is vanaf 1994 actief op de luchthaven en heeft in Schiphol Plaza een verhuurcentrum voor mobiele telefoons.