Banken introduceren International Payment Instruction

Datum nieuwsfeit: 06-11-2000
Nederlandse Vereniging van Banken

Amsterdam, 6 november 2000
Volgende stap in standaardisering van Europees betalingsverkeer

BANKEN INTRODUCEREN INTERNATIONAL PAYMENT INSTRUCTION

De Nederlandse banken starten dit najaar met de introductie van de International Payment Instruction (IPI). De invoering van deze standaard draagt, net zoals het International Bank Account Number (IBAN), bij aan de totstandkoming van één Europese interne markt voor financiële diensten en aan het eenvoudiger maken van grensoverschrijdende betalingen binnen Euroland.

De IPI is een standaardinstructieformulier voor grensoverschrijdende betalingen, ontwikkeld door het European Committee for Banking Standards (ECBS). Dit formulier kan worden beschouwd als een eenduidig internationaal gestandaardiseerd deel van een factuur.

De International Payment Instruction (IPI) is een formulier met gestructureerde betalingsinformatie om de grensoverschrijdende girale betalingen te vergemakkelijken. De IPI wordt, enigszins vergelijkbaar met de Nederlandse acceptgiro, vooraf ingevuld door de leverancier verstuurd naar de afnemer in het buitenland. Op het IPI-formulier worden op een gestandaardiseerde manier de betalingsinstructies vermeld die bankcliënten kunnen overnemen in Elektronic Banking-pakketten of op bankformulieren voor grensoverschrijdende betalingsopdrachten. Die betalingsinstructies zijn onder meer het International Bank Account Number (IBAN) van de buitenlandse leverancier en het SWIFT-adres (de internationale identificatie) van zijn bank. De IPI bevat alle belangrijke gegevens voor het uitvoeren van een betalingsopdracht. De kans op vergissingen en onvolledigheden wordt hiermee vrijwel uitgesloten, waarmee de doorlooptijd verkort kan worden.

International Bank Account Number (IBAN)

In Nederland zijn de banken al in augustus 1999 gestart met de uitgifte van internationaal gestandaardiseerde bankrekeningnummers (het International Bank Account Number, IBAN). Inmiddels zijn al meer dan 100.000 Nederlandse IBANs verstrekt. Het belangrijkste voordeel van het gebruik van IBANs is dat zowel het opdrachtgevende bedrijf als zijn eigen bank met een eenvoudige en uniforme Europese checkmodule kan controleren of het rekeningnummer van de begunstigde, ongeacht welk land, correct is.

IBAN en IPI zijn alleen voor grensoverschrijdende betalingen van toepassing. Voor binnenlandse betalingen verandert er niets en moet men de bestaande nationale rekeningnummers en (elektronische) overschrijvingsformulieren blijven gebruiken.

Implementatie in andere landen

De IPI en het IBAN worden gefaseerd in alle landen van de Europese Unie en in Noorwegen, Liechtenstein, IJsland, Zwitserland en Polen ingevoerd. Elk land bepaalt zijn eigen implementatiewijze. Steeds meer landen beginnen met de uitgifte van IBANs en de introductie van IPI. De Europese banken hebben afgesproken uiterlijk eind 2001 gestart te zijn met de uitgifte van IBANs aan rekeninghouders die grensoverschrijdende betalingen verrichten.