Stichting Wakker Dier start 50 strafrechterlijke procedures

STICHTING WAKKER DIER

WAKKER DIER START EERSTE 50 STRAFRECHTERLIJKE PROCEDURES

11.400 Varkensboeren overtreden de wet

6 november 2000; Stichting Wakker Dier start vandaag de eerste 50 strafrechtelijke procedures tegen varkensboeren wegens overtreding van de welzijnsnormen. Een bus met actievoerders in toga bezoekt vandaag de drie regiokantoren van de Algemene Inspectiedienst (AID) in Zwolle, Eindhoven en Utrecht. De eerste 50 dossiers met bewijsmateriaal van overtredende varkensboeren worden aan de AID overhandigd door 20 actievoerders in toga
die de 30 advocaten van Wakker Dier vertegenwoordigen. Tegelijk worden 30 petities overhandigd die ondertekend zijn door de advocaten van Wakker Dier. Zij hebben zich eerder dit jaar bij Wakker Dier aangemeld om vrijwillig te pleiten voor dieren in de bio-industrie. In de petitie doen de advocaten een oproep tot betere handhaving. Uit recent onderzoek van de AID zelf blijkt namelijk dat meer dan de helft van alle varkensboeren de minimale welzijnsregels overtreedt. Dat zijn 11.400 overtredende boeren die miljoenen dieren te krap, te duister en zonder het verplichte afleidingsmateriaal huisvesten.

Het bewijsmateriaal is verzameld door Wakker Dier na inzage in vergunningaanvragen waarin de varkenshouders zelf aangaven dat hun varkens in strijd met de welzijnswetgeving werden gehuisvest. Dergelijke vergunningen worden door gemeenten gewoon afgegeven. Met deze actie wil Wakker Dier dat de AID met extra inzet een versneld einde maakt aan de overtredingen op 11.400 varkensbedrijven en deze 50 in het bijzonder. Gemeenten zouden deze vergunningen niet moeten afgeven als blijkt dat varkens in strijd met de wet te krap worden gehuisvest.

Uit onderzoek van de AID van dit jaar blijkt dat op 11.400 van de 20.000 varkensbedrijven (57%) de varkens in strijd met de wet te krap, te duister en met te weinig afleidingsmateriaal zijn gehuisvest. Deze massale wetsovertredingen waren al in 1994 bekend en leidden toen tot de belofte van de sector dat versneld de situatie verbeterd zou worden. Toen in 1997 toenmalig landbouwminister Van Aartsen constateerde dat van de belofte van de sector niets terecht was gekomen, zou de strafrechtelijke vervolging van wetovertredende varkensboeren worden gestart. Anno 2000 wordt echter nog steeds op de meerderheid van de varkensbedrijven de welzijnswet overtreden zonder deugdelijk vervolgingsbeleid. Wakker Dier eist daarom nu een strikte handhaving en adequaat vervolgingsbeleid.

-einde persbericht-

Voor meer informatie kunt u bellen met Mattheus Bleijenberg, Tel: 06200-60615