SMS populair, vooral onder vrouwen en jongeren

Datum nieuwsfeit: 06-11-2000
SMS populair, vooral onder vrouwen en jongeren

Hoofdzakelijk gebruikt voor het verzenden en ontvangen van privé-berichtjes

Rotterdam, 6 november 2000 -- Uit onderzoek door Blauw Research onder 1023 internetgebruikers, een afspiegeling van de Nederlandse online populatie, blijkt dat bijna 60% wel eens gebruik maakt van Short Message Service (SMS). Iets meer dan de helft van de internetters die via opinieland.nl meewerkten aan het onderzoek, maakt gebruik van SMS via het internet. Twee op de drie gebruikers is tevreden over deze SMS, terwijl 8% aangeeft ontevreden te zijn.

Het gebruik van SMS is het hoogst onder personen in de leeftijdscategorie van 21 tot 30 jaar en vrouwen maken meer gebruik van SMS dan mannen. Volgens Blauw worden er voor privé-doeleinden maandelijks gemiddeld 17 SMS-berichten ontvangen en ongeveer een zelfde aantal verstuurd. Voor zakelijke doeleinden ligt dit per maand gemiddeld op twee.

Op de vraag hoe berichten overgebracht zouden worden indien er geen mogelijkheid zou zijn tot SMS antwoordt het overgrote gedeelte met bellen (84%) of via e-mail (73%). 17% gaf aan dat ze het bericht dan waarschijnlijk niet zouden verzenden.

Bereidheid tot betalen voor SMS
Meer dan de helft van de internetters die in de toekomst gebruik denkt te maken van SMS is bereid hooguit een dubbeltje te betalen voor het ontvangen van informatie (file-, sport-, weer- en beursberichten). De helft vindt het acceptabel om een kwartje te betalen voor het verzenden van SMS. Slechts 13% vindt 50 cent acceptabel, terwijl dit toch het gemiddelde tarief van mobiele aanbieders is. SMS via het internet versturen wordt in de regel alleen gedaan wanneer deze diensten gratis aangeboden worden.

Online onderzoek
Blauw Research verricht zelf actief marktonderzoek via consumentencommunities op www.opinieland.nl. Hier bepaalt men zelf aan welke onderzoeken men meedoet en waneer, in plaats van 's avonds onder het eten of in het weekeinde tijdens het tuinieren telefonisch allerlei vragen te moeten beantwoorden. Tevens maakt de online deelnemer kans op verschillende geldprijzen. De deelnemer krijgt toegang tot de mening van anderen en feedback op de eigen antwoorden, hetgeen online deelname erg interessant maakt.

Over Blauw
Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 80 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties, corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media. Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële services en e-business.

Blauw Research bv maakt samen met Blauw Contactcenter bv, Blauw New Media bv en Bureau Lagendijk bv deel uit van de Blauw Group bv, dat is opgericht in 1991 en is aangesloten bij de branchevereniging voor onderzoeksbureaus, VMO. Voor meer informatie bezoek de Website van Blauw op www.blauw.com.

Hinke de Koning Communicatie
Telefoonnummer: +31 (0) 187 470 233