Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Stijging Internetgebruik en eCommerce zet sterk door

Datum nieuwsfeit: 06-11-2000
Vindplaats van dit bericht
Vindplaats 2
Bron: Newconomy
Zoek soortgelijke berichten

PERSBERICHT, 6 november 2000
Voor onmiddelijke publicatie

'Stijging Internetgebruik en eCommerce zet in Nederland sterk door'

Amsterdam, 6 november 2000: De door Pro Active International voor de 6e keer gehouden Internet Monitor in Nederland laat zien hoe snel het gebruik van Internet zich in Nederland verspreidt. Was in de 2e helft van 1998 nog slechts 15% (1.9 miljoen) van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder actief op Internet, inmiddels is dat 45% (5.7 miljoen). Had in 1998 nog maar 3% ooit iets online gekocht (350.000 mensen), inmiddels is dat 19% (2.5 miljoen).

Nederland komt hiermee, na de vier Scandinavische landen, in Europa op de vijfde plaats qua online kopen. Deze stijging heeft zich met name doorgezet na september 1999, omdat Internet vanaf dat moment massaal zonder abonnementskosten werd aangeboden.

Het verschil naar bevolkingsgroepen blijft echter nog groot; zo blijven personen boven de 50 jaar en personen met lagere inkomens wat Internetgebruik betreft nog sterk achter op de rest van de bevolking.

The Internet Monitor(tm) van Pro Active International wordt inmiddels twee keer per jaar wereldwijd uitgevoerd. Het Nederlandse gedeelte heeft in September 2000 voor de zesde keer plaatsgevonden. De resultaten uit dit onderzoek geven een goede indruk over de snelheid waarmee Internet zich in Nederland heeft verspreid.

Als belangrijkste indicator voor actief Internetgebruik hanteert Pro Active International het antwoord op de vraag of men de afgelopen 14 dagen minstens één keer online is geweest. Dit percentage is in de afgelopen 2 jaar gestegen van 15% naar 45%! Daarbij blijkt dat de gemiddelde actieve Internetter 1 keer per 2 dagen online gaat.

Het eCommerce-gedrag heeft in dezelfde periode een nog sterkere stijgingscurve laten zien. In het derde kwartaal van 1998 had 3% van de Nederlanders wel eens online gekocht. Dit percentage is verzesvoudigd, naar 19% in het derde kwartaal van 2000. Aangaande de vraag of men de afgelopen 2 weken iets online heeft gekocht is in dezelfde periode een ruime vervijfvoudiging ontstaan (van 0.7% naar 3.7%). Dat houdt in dat inmiddels circa 500.000 Nederlanders in een periode van 2 weken één- of meermalen iets online koopt of bestelt. Omdat het gemiddelde bedrag per bestelling in dezelfde periode ook gestegen is, is de totale eCommerce-omzet in Nederland enorm gestegen in deze periode. Hierover verschijnt binnenkort een uitgebreid persbericht.

Bij mannen is het actieve Internetgebruik in 2 jaar gestegen van 22% naar 53% en bij vrouwen van 8% naar 38%. Hoewel de door vrouwen opgelopen achterstand relatief gezien wat ingelopen wordt, zijn de verhoudingen tussen het Internetgebruik van mannen en vrouwen nog altijd niet gelijk. Dit laatste is in de USA wel het geval. Bij het online kopen is dit verschil ook goed merkbaar: 5% van de Nederlandse mannen had in 1998 wel eens iets online besteld, tegen 1% van de Nederlandse vrouwen. Deze cijfers zijn nu, in het laatste kwartaal van 2000, 24% respectievelijk 15%.

Bij personen onder de 35 jaar is het actieve Internetgebruik gestegen van 21% eind 1998 naar 65% eind 2000. Aanvankelijk lag de groep van 25 tot 34 jaar qua actief Internetgebruik voor op de groep jongeren van 15 tot 24 jaar. Inmiddels is het actieve Internetgedrag bij de jongeren tussen 15 en 24 jaar het hoogst van alle leeftijdsklassen. Bij de groep tussen de 35 en 49 jaar is dit percentage nu 48% en boven de 50 jaar 19%. Van deze laatste groep was in 1998 nog slechts 5% actief op Internet.

Ten aanzien van kopen via Internet is de groep tussen de 25 en 34 jaar het actiefst. 30% van hen heeft inmiddels wel eens iets via Internet gekocht (dat was 6% in 1998). Bij de groep tussen de 15 en 24 jaar en de groep tussen de 35 en 49 jaar is dat percentage respectievelijk 25% en 22%. Personen boven de 50 jaar beginnen nu ook online te kopen; kocht eind 1998 minder dan 1% van hen online, nu is dat 7%.

Vergelijken we deze cijfers met de cijfers uit de USA, dan valt op dat ouderen in de Verenigde Staten veel actiever zijn op Internet dan ouderen in Nederland. Ook ouderen in andere Europese landen zijn minder actief op Internet dan de ouderen in de USA.

De digitale tweedeling blijft herkenbaar, hoewel ook de laagste inkomensgroepen langzamerhand wat actiever op Internet worden. Bij de hoogste inkomensgroep (meer dan 2 keer modaal) is het actieve Internetgebruik gestegen van 40% in 1998 naar 76% nu. Bij de laagste inkomensgroepen is dat percentage inmiddels gestegen van 9% naar 23%.

Het kopen online is voor 35% van de personen in de hoogste inkomensgroepen al een feit (dit was 2 jaar geleden 11%). Bij de laagste inkomensgroepen is dat percentage nu 6% (dit was 2 jaar geleden 2%).

De snelheid van verspreiding van het Internetgebruik, het feit dat in sommige groepen het actieve Internetgebruik de 90% al heeft overschreden (mannen onder de 35 jaar met een hoog inkomen), alsmede de Internet penetratiecijfers in de USA en Scandinavië, geven aan dat verwacht mag worden dat Internet een medium zal worden met een penetratie van bijna 100%, vergelijkbaar aan de televisie en de telefoon. De kosten van Internetgebruik zorgen nu nog voor een duidelijke tweedeling naar inkomen, maar de verwachting is dat dit op den duur vrijwel geen effect meer zal hebben. Op basis van de gesignaleerde ontwikkelingen, zowel in Europa als in de USA, verwacht Pro Active International dat in Nederland het percentage aan actieve Internetgebruikers over 5 jaar (eind 2005) de 80%-grens zal overschrijden.

<>

Additionele informatie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Katja Claessens
International Marketing Director
Pro Active International

Tel.: 020 5040300
Email: (k.claessens@proactiveinternational.com) <mailto:k.claessens@proactiveinternational.com>

www.proactiveinternational.com

Sinds 1998 voert Pro Active International elk half jaar 'The Internet Monitor(tm)' uit, in samenwerking met diverse toonaangevende Internet-bedrijven en website exploitanten. In september 2000 werd het onderzoek voor het eerst op wereldwijde schaal uitgevoerd, in meer dan 22 landen. Zo werden er meer dan 400.000 Internetgebruikers online en meer dan 20.000 mensen telefonisch ondervraagd.

'The Internet Monitor(tm)' is hiermee het grootste online onderzoek in de markt en geldt als de onderzoeksstandaard naar Internetgebruik.

Pro Active International is de Europese marktleider op het gebied van trendanalyse en onderzoek via het Internet. Zij biedt haar klanten wereldwijd onderzoek, analyse en adviesdiensten aan, gericht op het verbeteren van (online) communicatie- en merkstrategieën. Als Customer Knowledge Company voert zij onderzoek en analyses uit naar profielen, gedrag en verwachtingen van specifieke doelgroepen.

De door Pro Active International in eigen huis ontwikkelde onderzoekstechnologie staat bekend als zeer geavanceerd en wordt ingezet door diverse toonaangevende Internet-bedrijven, waaronder AltaVista, RealMedia, Yahoo! Europe, Microsoft Network, 24/7 Europe, Excite, Ad Pepper, DoubleClick, France Telecom, IDG Communications, Disney en CNN.

Deze technologie wordt ook toegepast voor The Internet Monitor(tm).

Pro Active International heeft kantoren in Amsterdam, Londen, Parijs, Madrid, Milaan, Zurich, Frankfurt, Stockholm, Warschau, Hong Kong en New York en levert haar diensten aan een selectie van meer dan 1.000 vooraanstaande klanten.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie