Plaatsvervangend korpschef krijgt landelijke politiefunctie

Datum nieuwsfeit: 06-11-2000

Politiebericht Groningen: Groningen 6-11-2000
Plaatsvervangend korpschef krijgt landelijke politiefunctie Maandag 6 november 2000

Plaatsvervangend korpschef Henk Munting van Regiopolitie Groningen krijgt met ingang van 1 december een landelijke politiefunctie. Na ruim acht jaar bij het korps Regiopolitie Groningen te hebben gewerkt wordt Munting directeur-projectleider van het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing van het Ministerie van Justitie. Een nieuwe functie die hij namens de Raad van Hoofdcommissarissen gaat vervullen Daarmee treedt Munting weer in de voetsporen van het rechercheproces waarin hij tot zijn komst in Groningen een grote rol vervulde.

Munting kwam in 1992 van Zaanstad naar Groningen als plaatsvervangend korpschef van het nieuwe Regiokorps in oprichting. In de afgelopen jaren gaf Munting als hoofd politiebeleid leiding aan het primaire politieproces. Daarnaast hield hij zich als projectleider van het Groninger korps de afgelopen drie jaar onder andere bezig met de reorganisatie van het korps. Dit reorganisatieplan werd in het voorjaar 2000 afgerond en door het Regionaal College vastgesteld.

In zijn nieuwe functie gaat Munting namens de Raad van Hoofdcommissarissen diverse vormen van criminaliteitsbeheersing in de politiekorpsen op de agenda zetten. Bovendien zal hij de samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven in de criminaliteitsbeheersing versterken en afspraken over criminaliteitsbestrijding verder uitwerken. Belangrijke onderwerpen die door de korpsen en het Nationaal platform verder worden uitgewerkt zijn het Keurmerk Veilig Ondernemen en Overvallencriminaliteit. Bovendien zal Munting vanuit het Nationaal Platform de Raad van Hoofdcommissarissen adviseren over de rol van de Nederlandse politie bij criminaliteitsbeheersing. Inlichtingen, Afdeling Communicatie, 0900 - 8844