Rodamco North America verwacht winstverhoging met Urban

Datum nieuwsfeit: 07-11-2000

RODAMCO NORTH AMERICA N.V. VERWACHT
10% VERHOGING VAN DE WINST OP JAARBASIS NA OVERNAME URBAN

ROTTERDAM, 7 NOVEMBER 2000 -- Rodamco North America N.V. ("RNA") (AEXtickersymbol: RDMA), een toonaangevende Nederlandse belegger in Noord-Amerikaanse winkelcentra, maakt bekend dat, onvoorziene omstandigheden daar gelaten, de netto winst voor het boekjaar 2001/2002, naar verwachting 10% hoger zal uitkomen. Nu de overname van Urban Shopping Centers, Inc. ("Urban") (NYSE: URB) is voltooid, worden de eerdere winstprognoses voor het lopende boekjaar proportioneel bijgesteld.

Door de recente overname van Urban wordt RNA een volledig geïntegreerde, zelfstandige vastgoedorganisatie. Dankzij de kracht van Urban als beheerder en verhuurder van onroerend goed zal RNA activiteiten, die in het verleden werden uitbesteed aan derden, nu in eigen beheer kunnen uitvoeren. Deze additionele synergieën zullen leiden tot besparing van ongeveer US$13,5 miljoen aan vastgoedbeheerskosten die RNA nu nog aan anderen betaalt.

G. Egan, voorzitter van de Raad van Bestuur van RNA: "Op basis van onze prognoses voor Urban's netto exploitatie inkomsten in 2001, en een impliciete kapitalisatiefactor van 8,2%, komen we uit op een intrinsieke waarde van de activa van Urban van US$54 per aandeel. De berekening van de intrinsieke waarde van de activa wordt ondersteund door markttransacties in vergelijkbaar vastgoed en door onafhankelijke taxaties. De overnameprijs van US$48 betekent een korting van 11% ten opzichte van de netto vermogenswaarde. "

Met deze overname maakt RNA efficiënt gebruik van haar leencapaciteit. De lening die is aangegaan in verband met de overname zal worden terugbetaald uit de verkoop van niet-kernactiviteiten, uit financiering door middel van hypotheken, alsmede uit de operationele cashflow. RNA heeft een leverage-ratio doelstelling van 50%.

Door de combinatie van de twee bedrijven verdubbelt het aantal winkelcentra, terwijl naar verwachting EBITDA zal stijgen van US$265 miljoen naar ongeveer US$500 miljoen en de netto exploitatie inkomsten met 120% zullen toenemen.

Egan: "Het integratieplan is eenvoudig, gezien de ideale fit tussen de portfolio's van beide bedrijven, waarbij er nagenoeg geen overlap in de organisatiestructuren bestaat. We verwachten een probleemloze integratie waarbij nauwelijks mensen overbodig zullen worden."

Achtergrond van de overname
Op 25 september 2000 kondigde RNA de ondertekening aan van een definitieve overeenkomst voor de overname van Urban, een toonaangevende eigenaar en beheerder van grote regionale winkelcentra in de Verenigde Staten. De waarde van de transactie, die volledig in cash zal worden voldaan, heeft, inclusief de overname van de schulden van Urban, een totale waarde van US$3.4 miljard. Het bod van US$48 per aandeel in contanten dat is uitgebracht op alle uitstaande aandelen van Urban is op 31 oktober 2000 met succes afgerond. De acquisitie van Urban zal naar verwachting op 8 november 2000 worden afgerond.

Met deze overname wordt RNA de op twee na grootste eigenaar en beheerder van regionale winkelcentra in de Verenigde Staten, waarbij de vastgoedportefeuille meer dan verdubbelt tot ongeveer US$7 miljard, met een veel grotere geografische spreiding in de Verenigde Staten. De portefeuille van RNA is van buitengewone kwaliteit met 36 regionale winkelcentra met een totale oppervlakte van 40 miljoen vierkante voet in 15 staten. De gemiddelde verkoop per vierkante voet zal naar verwachting in 2000 op een pro forma basis ongeveer US$445 bedragen, één van de hoogste cijfers in de sector.

PROFIEL RNA

Rodamco North America N.V. is een toonaangevende beleggingsmaatschappij die actief is in de Verenigde Staten en is één van de grootste onroerend goed maatschappijen die aan de Euronext Amsterdam is genoteerd. RNA legt zich toe op het uitbouwen van een portefeuille met meerderheidsbelangen in kwalitatief hoogstaande regionale winkelcentra in de Verenigde Staten.

Noot voor redacties