Arnhem vernieuwt volop en duurzaam

Datum nieuwsfeit: 07-11-2000
Partij van de Arbeid

Fractie op bezoek in Arnhem
6 november 2000

ARNHEM VERNIEUWT VOLOP EN DUURZAAM

Op hun tournee langs Gelderse gemeenten bezochten de Tweede Kamerleden Jeroen Dijsselbloem en Bert Koenders maandag 6 november de gemeente Arnhem. PvdA-wethouder Henri Lenferink trad als gastheer op en liet zijn partijgenoten met verschillende grote projecten in de stad kennismaken.

Na een kort welkomswoord en toelichting door burgemeester Scholten gaan de kamerleden naar het IndustriePark KleefseWaard. Het kenmerk van de herontwikkeling van dit forse industrieterrein is Duurzaamheid. Een bedrijfsbezoek aan Knowaste, een bedrijf dat incontinentiemateriaal recycled, laat de betekenis van het begrip Duurzaamheid in de praktijk zien.

Na de lunch worden de kamerleden geïnformeerd over het uiterwaardenpark Meinerswijk en een geplande VINEX-loactie die moet wijken voor de Groene Rivier. De verbeteringen in de wijk Malburgen, de eerste stadsuitbreiding aan de zuidzijde van de Rijn, komen uitgebreid aan bod.

Als laatste onderdeel bezoeken de kamerleden het Info Centrum Arnhem Centraal, om te kijken naar de plannen rondom het station en de uitwerking van het Nieuwe Sleutelproject.

Foto 1

Bert Koenders en Jeroen Dijsselbloem (v.r.n.l.) luisteren naar de uitleg van Fred van Leent van Knowaste over de recycling van luiers en pampers. Peter Pijnappel (Knowaste) informeert Peter Dessens (IndustriePark KleefseWaard).

Foto 2

De kamerleden staan bij het residu (in droge vorm) dat overblijft aan het eind van het proces. Het afvalwater wordt gezuiverd in de installatie van het industriepark. V.l.n.r. Fred van Leent (Knowaste), Bert Koenders, Peter Pijnappel (Knowaste), Jeroen Dijsselbloem, Henri Lenferink (wethouder) en Jelle Mulder (IndustriePark KleefseWaard).

Foto 3

Aandachtig luisteren naar toelichting over de gefnuikte VINEX-locatie Stadsblokken: Jeroen Dijsselbloem, Paul van Damme en Christine Paris (gemeente Arnhem), Henri Lenferink, Bart Beukema (gemeenteraadslid) en Bert Koenders (v.r.n.l.).

Foto 4

Aan de voet van de Eusebiustoren genieten van de najaarszon: Henri Lenferink, Bert Koenders, Bart Beukema en Jeroen Dijsselbloem (v.l.n.r.).

Foto 5

Henri Lenferink toont vol enthousiasme een maquette van de stationsomgeving. Jeroen Dijsselbloem en Bert Koenders laten zich meeslepen. Over hun schouders kijken en luisteren Ron Stevens (statenlid), Vell Yücesan (gemeenteraadslid) en Truus Vink (fractiemedewerkster) mee.