EPN en Intermax vrijwaren kabinet van domeinkaping

Datum nieuwsfeit: 07-11-2000
Electronic Highway Platform Nederland

Persbericht van Electronic-highway Platform Nederland (EPN)

EPN en Intermax vrijwaren kabinet van domeinkaping DEN HAAG, 7 november 2000 - EPN heeft in samenwerking met Intermax, domeinnamen als tinekenetelenbos.nl, gerritzalm.nl en alle andere .nl-domeinnamen van het kabinet geregistreerd. Uit recent onderzoek bleek dat slechts drie domeinnamen, te weten rogervanboxtel.nl, annemariejorritsma.nl en gerritybema.nl geregistreerd waren. Om domeinkaping van de nog niet geregistreerde namen te voorkomen, willen EPN en Intermax de namen kosteloos virtueel aan de bewindspersonen aanbieden.

Al eerder probeerde Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) op verzoek van de VNG de namen van alle Nederlandse gemeenten te reserveren. Door versoepeling van de regels en nalatigheid van gemeenten zijn sommigen gemeenten echter hun .nl-domeinnaam kwijtgeraakt aan bedrijven. Ook een domeinnaam als wimkok.nl blijkt al vergeven aan een Utrechts bedrijf met dezelfde naam als de minister-president. In de Verenigde Staten is de domeinnaam gwbush.com geregistreerd door een verklaard tegenstander van de presidentskandidaat, die de site vol verve gebruikt om Bush juist onderuit te halen.

De Nederlandse overheid probeert Nederlanders massaal on line te krijgen, maar die pogingen hebben op de kabinetsleden zelf nog weinig invloed. Alleen Roger van Boxtel geeft het goede voorbeeld door via zijn website direct contact te zoeken met de burger. Ook de rest van het kabinet en zelfs de kamerleden zouden internet meer moeten inzetten om meer inzicht te geven in wat ze feitelijk doen en waar ze voor staan, zodat er sprake is van een zekere transparantie.

In de huidige praktijk blijkt dat iedere naam zonder problemen geregistreerd kan worden, via het principe: wie het eerst komt, die het eerst maalt. Van dit principe heeft EPN vandaag gebruik gemaakt.

In het Algemeen Overleg van de Tweede Kamer as. woensdag zal Joop Wijn, Tweede Kamerlid voor het CDA, vragen stellen over de door EPN gebruikte mogelijkheid. Ook zet hij vraagtekens bij de nieuwe regels bij de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland. Deze gaan in op 15 november as. Vanaf die datum kunnen particulieren hun eigen domeinnaam claimen en zal het toetsingskader nog verder worden geliberaliseerd. Domeinnamen kunnen niet langer worden geweigerd op grond van de openbare orde en de goede zeden. Alleen na rechterlijke tussenkomst kan een domeinnaam worden geschrapt. Wijn, tevens lid van de Raad van Advies van EPN, vindt dat de nieuwe situatie leidt tot een chaos van oneerlijkheid en onduidelijkheid, en wil dat de uitgifte van domeinnamen voor particulieren wordt opgeschort totdat er duidelijkere regels zijn. EPN onderschrijft deze opvatting.

EPN en Intermax (geassocieerd lid van EPN) hebben de volgende domeinnamen vastgelegd:
Elsborst.nl

Drs. Peter van der Wel, directeur EPN
Telefoon 070 - 778 4300 of 06 - 286 406 39
E-mail (peter@epn.net)

Het Electronic-highway Platform Nederland (EPN)

Doel van EPN is de maatschappelijke inbedding van informatie- en communicatietechnologie te bevorderen. In dit platform zijn het bedrijfsleven, de politiek, het maatschappelijk middenveld, de wetenschap en de overheid vertegenwoordigd.

Het EPN-netwerk biedt hen de mogelijkheid kennis te vergroten, visies te ontwikkelen en de mogelijkheid tot informele informatieuitwisseling op nationaal niveau.

EPN verricht onderzoek, geeft publicaties uit en organiseert uiteenlopende bijeenkomsten zoals expertmeetings, denktank-bijeenkomsten, congressen, seminars en round tables.

Intermax BV

Intermax is fullservice internetdienstverlener voor de zakelijke markt. Het Rotterdamse bureau levert maatwerk oplossingen voor internetvraagstukken. Bijvoorbeeld advisering in netwerk beveiligingstrajecten, maar ook het ontwerp van een database gestuurde website.

Intermax werkt voor uiteenlopende opdrachtgevers, zoals de gemeentes Breda en Rotterdam. Maar ook Libertel, OC&C Strategy Consultants en VNO-NCW.

Wilt u EPN-persberichten voortaan per e-mail ontvangen? Klik hier.

overige persberichten

_____ OK