PVV start programma beheersing van salmonella bij varkens

Datum nieuwsfeit: 08-11-2000
Productschappen Vee, Vlees en Eieren

Persbericht 35, 8 november 2000

PVV start programma voor de beheersing van salmonella bij varkens

Het bedrijfsleven in de varkenssector gaat fors investeren in een salmonella-arme productie. Zo wil de sector aanvullende garanties kunnen bieden, dat het Nederlandse varkensvlees veilig is. Dat bleek woensdag in de vergadering van het PVV-bestuur. Het initiatief vloeit voort uit een reeks onderzoeken, waarmee de sector in 1996 al is gestart.

Het bedrijfsleven heeft in het PVV-bestuur het groene licht gegeven voor de start van een speciaal project, dat gericht is op de beheersing van Salmonella bij varkens. Het gaat in de eerste fase om een omvangrijk screeningsonderzoek naar salmonellavrije varkensbedrijven waarmee een bedrag van f 500.000,= is gemoeid. De resultaten ervan moeten de basis vormen voor een nog uit te werken beheersingsplan.

De screening van de varkensbedrijven moet informatie opleveren over (één van) de belangrijkste knelpunten, die de beheersing van salmonella bij varkens in de weg staan. Dat stelt de breed samengestelde stuurgroep, die het project in voorbereiding heeft. Aansluitend wordt de aanpak getoetst in een haalbaar-heidsproject en vervolgens vertaald in een effectief beheersingsplan.

Als oplossingsrichting denkt de stuurgroep aan het zogeheten logistiek slachten oftewel het apart slachten van niet besmette varkenskoppels en aan maatregelen in het voer en het drinkwater. Deze komen bovenop de maatregelen (vooral op het terrein van hygiëne) die de sector afgelopen jaren al genomen heeft.

Tenslotte onderstreept de stuurgroep nu reeds de noodzaak om decontaminatie als sluitstuk in het pakket maatregelen op te nemen.

Ervaringen van andere EU-lidstaten, zoals Denemarken, waarvan het productie-niveau kwalitatief goed met Nederland vergelijkbaar is, worden overigens in het onderzoeks- en beheersingsproject betrokken.