Primeur training 'Effectief communiceren in binnenvaart'

Datum nieuwsfeit: 08-11-2000

8 NOVEMBER 2000
Primeur simulatortraining `Effectief communiceren in de binnenvaart` gepresenteerd op Rotterdam Maritime

Vakopleiding Transport en Logistiek is dit jaar op een bijzondere wijze vertegenwoordigd op de beurs Rotterdam Maritime, die duurt van 14 tot 18 november in het Ahoy. Beursbezoekers kunnen hun vaardigheden op het gebied van varen en communiceren testen op een levenecht lijkende simulator. Bezoekadres is standnummer 460 in de Leuvehal. De simulatortest is een voorproefje van de Training ´Effectief Communiceren in de Binnenvaart´, die Vakopleiding sinds enkele maanden in haar assortiment heeft.

De simulator in de beursstand maakt het mogelijk om door een virtueel, maar levensecht lijkend Hollands landschap te varen. Tijdens de vaart worden er een aantal situaties gecreëerd waarin de roerganger snel, slagvaardig en helder moet communiceren, zowel met mensen aan de wal als met personeel aan boord. Er is steeds een trainer aanwezig om feedback te geven op de wijze van communiceren. De (tweedaagse) cursus Effectief Communiceren in de Binnenvaart, die Vakopleiding samen met het Marin uit Wageningen heeft ontwikkeld, geeft u inzicht in hoeverre u in staat bent om prioriteiten te stellen en effectief informatie uit te wisselen: beide zijn vereisten om veilig te kunnen varen, ook in onverwachte of onveilige situaties. De training geeft veel ruimte aan het daadwerkelijke, virtuele varen. Het accent ligt nadrukkelijk op het communiceren en minder op de kunst van het navigeren zelf.

Maatwerk
In principe is iedere ´run´ van het simulatorprogramma uniek, want tijdens de cursus zijn er acteurs aanwezig die à la minute een eigen invulling aan de gebeurtenissen kunnen geven en kunnen inspelen op het gedrag van de roerganger. De simulatortraining wordt voorafgegaan door een groepstraining op het gebied van communicatieprocessen. In een gezamenlijke nabeschouwing wordt aan de hand van video-opnamen van de gesimuleerde vaart besproken hoe er werd gecommuniceerd, wat vlot verliep en wat beter kon. Het simulatorprogramma is daarnaast zo flexibel, dat er met kleine aanpassingen kan worden ingespeeld op de wensen van individuele opdrachtgevers. Allerlei maatwerkvarianten, toegepast op uw eigen bedrijfsvoering, zijn hierdoor mogelijk. Accountmanagers en consulenten van Vakopleiding Transport en Logistiek geven graag meer uitgebreide informatie ter plaatse op stand 460.

Informatie
Behalve de simulator kunt u ook de stand van de Vakopleiding bezoeken eveneens in de Leuvehal, nummer 490 in Ahoy Rotterdam. Hier ontvangt u informatie over het brede cursusaanbod op het gebied van Rijn- en Binnenvaart maar ook Haven/ op-en overslag en nog veel meer. Cursussen zijn mogelijk op locatie maar ook in company. Voor meer informatie kunt u ook bellen met 0800 1442 of kijk op www.vtenl.nl.