NMa vindt tarieven KLM naar Antillen niet excessief

NMA

NMa: tarieven KLM op vluchten naar NL Antillen niet excessief

Den Haag, 8 november 2000

De tarieven die de KLM rekent voor vluchten naar de Nederlandse Antillen zijn niet extreem hoog en er is geen sprake van misbruik van een mogelijke monopoliepositie. Dit heeft de directeur-generaal van de Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa) vastgesteld na uitgebreid onderzoek hiernaar op verzoek van verschillende klagers. Zij beschuldigden KLM ervan misbruik te maken van haar monopoliepositie door extreem hoge tarieven te rekenen voor vluchten naar met name Curaçao en Aruba. Op basis van afspraken tussen de Nederlandse en Antilliaanse overheid zijn KLM en ALM (de Antilliaanse luchtvaartmaatschappij) aangewezen als de luchtvaartmaatschappijen die lijnvluchten op deze route mogen uitvoeren. Aangezien ALM in de praktijk daartoe niet in staat is, is KLM de enige maatschappij die lijnvluchten op deze bestemming uitvoert.

De NMa heeft een onderzoek uitgevoerd naar de kosten van de KLM op de routes naar de Antillen en een aantal vergelijkbare bestemmingen. Uit dit onderzoek is naar voren gekomen, dat de kosten die de KLM rekent voor vluchten naar de Antillen op bedrijfseconomisch redelijke wijze zijn toegerekend. Geconstateerd is dat de kosten voor de route naar Curaçao hoger zijn dan op vergelijkbare bestemmingen. Dit vloeit voort uit het feit dat naar de Antillen minder vracht wordt vervoerd, vluchten naar andere bestemmingen met andere toestellen worden uitgevoerd en er kosten voortvloeien uit de samenwerkingsovereenkomst met de ALM. Ook is vastgesteld dat met de verkoop van tickets geen excessief rendement wordt behaald.

Klachten over de hoogte van de tarieven die de KLM rekent voor vluchten naar Suriname zijn nog bij de NMa in behandeling.

Noot voor redacties