Margrietlaanbuurt R'dam protesteert tegen hoogbouw

Datum nieuwsfeit: 08-11-2000
Bewoners Margrietlaanbuurt lopen tegen een Muur aan .

De Margrietlaanbuurt is een gedeelte van het Kleiwegkwartier. het ligt omsloten door een Rijksweg en een drukke toevoer weg de Straatweg. Met het realiseren van Lage Terbregge zijn de straten binnen de wijk geliefde sluiproutes geworden. Het is wijk die al sinds 1920 bestaat en rust en rustiek uitstraalt. Veel van de bewoners zijn er geboren en getogen. Er staan mooie huisjes van drie tot vier hoog en waar iedereen in harmonie met elkaar leeft. In 1988 wordt er een groot appartementengebouw gebouw op de hoek van de Philips Willemstraat / Bergse Rechter Rottekade. Dit heeft al zijn impact op de wijk maar als het aan het Dagelijks Bestuur van Hillegersberg - Schiebroek ligt dan zal er nog meer gaan veranderen binnen de Margrietlaanbuurt. In het voorontwerp bestemmingsplan Kleiwegkwartier uit september 1996 zijn drie locatie uitermate geschikt voor hoogbouw te weten de locatie DWL, de locatie AHA de Man en de locatie van de Hillegerbergsche houthandel. Het liefs ziet het Dagelijks bestuur dat er op die locatie immense hoge appartementen verrijzen want men heeft nijpend geld te kort.

Of de wijk ervoor geschikt is wordt niet naar gekeken want men ruikt geld.
Dat dit ook zo is wordt wel bewezen door enkele uitspraken van dhr de Reus van de VVD tijdens diverse ROB vergaderingen waar hij meent dat een hoog appartementengebouw meer oplevert dan een laag gebouw.

Tijdens een ROB vergadering van mrt 1999 worden de omwonende geconfronteerd met het feit dat er al een pan klaar plan klaarligt. de firma Groenwegbouw BV uit Zwijndrecht presenteert deze avond dan vol elan zijn plannen. De kleur steen, glaswerk e.d. zijn al bekend en men staat te popelen om te beginnen. Hier is wat raars aan de hand. Navraag bij de deelgemeente leert ons dat er helemaal nog niets aan de hand is. Het voorontwerp is nog in zijn eerste fase (de inspraakfase) dus kan er helemaal niet gebouwd worden. Toch is er een bouwaanvraag ingediend door Groenwegbouw BV om in maart 1996 de eerste paal te slaan en om in augustus 2000 het appartementengebouw gereed te hebben. Verbazing en paniek alom.

Dit was voor ons de reden om binnen de Margrietlaanbuurt een wijkgroep op te richten die de belangen van de wijk gaat behartigen. Sinds maart 1999 is deze groep bezig om enige inspraak te krijgen omtrent de bouwplannen die de raadsleden en Commissieleden van de deelgemeente Hillegersberg-Schiebroek zo graag willen uitvoeren. Tot op heden zijn alle correspondenties, uitnodigingen onbeantwoord gebleven en hebben de commissieleden (van ROB) gedacht om hun plannen tot uitvoeren te brengen zoals zij stan vermeld in het voorontwerp bestemmingsplan Kleiwegkwartier uit september 1996.

er zijn enquêtes gehouden binnen de wijk die er niet om liegen dat 85 % van de bewoners Tegen hoogbouw te zijn. Waar dan ook binnen de wijk. Ook heeft deze wijkgroep een analyse gemaakt van de leefbarheid binnen de Margrietlaanbuurt volgens de gegevens van Villa Nova normen die de Gemeente Rotterdam hanteert bij het realiseren van woonwijken. Deze normen geven aan hoe de verhouding moet zijn tussen m2 woning, m2 openbare bestrating en m2 groen c.q. recreatie. Het onderzoek leverde op dat de situatie binnen de wijk ver onder de landelijke normen liggen en thans al zeer verontrustend te noemen is. Er is helemaal geen groen en er is helemaal geen voldoende parkeergelegenheid binnen de wijk wat men `s avonds goed kan zien daar er helemaal geen parkeermogelijkheden zijn. De analyse geeft thans al weer dat de Margrietlaanbuurt al ver verstedelijkt is en het realiseren van meerdere appartementen zal dat alleen maar nog meer toenemen.

Toch wil het Dagelijks Bestuur van de deelgemeente Hillegersberg - Schiebroek binnen de Margrietlaanbuurt alle locatie vol stampen met hoogbouw die in Manhattan niet zouden misstaan en gaat onverdroten door met het realiseren met de plannen, bang als men is voor een artikel 19 situatie. Het is een grove schande dat het dagelijks bestuur, ondanks alle inbreng van de wijkgroep, gewoon doorgaat met het realiseren van hun plannen. een schamel troost is dat men nu het advies heeft gegeven aan Kombrink en B&W van Rotterdam, dat er binnen de wijk niet hoger gebouwd zou mogen worden dan 16.70 meter. Zelfs deze hoogte is ontoelaatbaar voor de wijkgroep. We zitten juist te springen om groen en speelgelegenheden. Kinderen uit de wijk kunnen nu nergens naartoe en de ouderen binnen de wijk hebben geen plekje om te zitten.

Als woordvoerder van de Wijkgroep Margrietlaanbuurt ben ik al meerdere malen geïnterviewd en zijn er artikelen verschenen in de Pantalon en Masel maar dat heeft niet veel indruk gemaakt.
wat wij willen weten is of er meerdere wijkgroepen of dergelijke ook niet aangehoord zijn door een dagelijks Bestuur. Is dit nou democratie of heeft geld zo'n grote invloed dat dit ten koste moet gaan van de leefbaarheid, woonkwaliteit, veiligheid van de bewoners van een wijk.

Ad van der Stel
Philips Willemstraat 66