Derde kwartaalcijfers 2000 Baltimore Technologies

Datum nieuwsfeit: 08-11-2000
Omzetgroei van 215% tov vorig jaar. Overnames openen nieuwe markten en verbeteren concurrentiepositie.

Amsterdam, 8 november 2000 - Baltimore Technologies, wereldleider in oplossingen voor e-security, behaalde in het derde kwartaal een recordomzet. De totale omzet in dit kwartaal bedroeg £20,1 miljoen (US$29,7 miljoen), een toename van 215% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en een verbetering van 24% ten opzichte van het tweede kwartaal 2000.

Fran Rooney, CEO van Baltimore Technologies gaf als commentaar: "Dit was wederom een zeer succesvol kwartaal voor Baltimore Technologies. Op alle gebieden groeide de omzet sterk, we wonnen belangrijke klanten en we kondigden strategische overnames aan van Content technologies en Nevex Software Technologies. Ook konden we grote successen boeken bij klanten zoals ANZ Bank en First Data Corporation (FDC), naast een strategische overeenkomst met Cable and Wireless op het gebied van ASP om een hele reeks beveiligingsdiensten te gaan leveren. Andere voorbeelden van onze progressie zijn de ontwikkeling van beveiliging voor het Palm Operating System, de overeenkomst met Motorola om door Baltimore gegenereerde certificaten in hun telefoons te gaan stoppen en het leveren van de oplossing voor de beveiliging van Open Interactive, de digitale TV service van BskyB".

In het derde kwartaal nam de omzet in licenties toe met 28% tot £10,3 miljoen (US$15,2 miljoen), vergeleken met £8,0 miljoen (US$11,9 miljoen) in het tweede kwartaal 2000 en groeide tot 51% van de totale omzet. Dit komt overeen met een toename van 282% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De omzet in licenties maakte toen 42% van de totaalomzet uit. De omzet aan licenties dit jaar tot heden bedraagt £23,5 miljoen (US$34,7 miljoen), een toename van 384% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De bruto marge nam tot 66% toe, vergeleken met 64% in het tweede kwartaal 2000, hetgeen hoofdzakelijk te danken is aan de omzet in software licenties. Het verlies voor aftrek van rente, belasting, afschrijving en amortisatie bedroeg £7,0 miljoen (US10,3 miljoen) vergeleken met £4,4 miljoen (US$6,5 miljoen) in het tweede kwartaal 2000. Het bedrijf heeft de verliezen aan preamortisatie en kosten voor stock compensatie teruggebracht tot 28% van de omzet, in vergelijking tot 80% in het derde kwartaal 1999. Gedurende de periode zette het bedrijf haar strategie door om te investeren in Sales en Marketing, Research and Development en Professional Services. Het aantal personeelsleden nam toe van 846 (740 in het tweede kwartaal 2000) en 468 in hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Een volledig overzicht van alle hoogtepunten in het derde kwartaal zenden wij u graag, evenals de balanscijfers en fotomateriaal.

Baltimore Technologies

Baltimore Technologies ontwikkelt en verkoopt producten en diensten waarmee bedrijven betrouwbare, veilige systemen kunnen ontwikkelen voor e-business, het Internet en mobiele handel. Het productenpakket omvat volledige PKI (public-key infrastructuren) systemen, oplossingen voor draadloze e-security, beveiliging van content (MIMEsweeper producten), beveiligingstoepassingen en apparatuur voor cryptografie. Baltimore Technologies verkoopt de producten en diensten direct en via het TrustedWorld partner programma, waarbij de in technologie leidende bedrijven van de wereld zijn aangesloten. Op het gebied van PKI technologie is Baltimore Technologies marktleider. Er werken meer dan 1000 mensen. Baltimore Technologies is genoteerd aan NASDAQ (BALT) en de London Stock Exchange (BLM).

Voor meer informatie over Baltimore Technologies: www.baltimore.com

Voor meer informatie:
Investor Relations:

Shane Herbert
Tel: + 353 1 881 6000
Email: (sherbert@baltimore.com)

Media Relations:

Denise Duffy
Tel: + 353 1 881 6000
Email: (dduffy@baltimore.com)
James Melville-Ross/ Sarah Marsland
Financial Dynamics
Email: james.melville-(ross@fd.com)

# # #

Baltimore Technologies, Telepathy, KeySteps, TrustedWorld, PKIWorld and Baltimore product names including UniCERT, UniCERT Options, MailSecure, KeyTools, SolutionsPlus, SureWare, MIMEsweeper are all trademarks of Baltimore Technologies plc and Content Technologies Limited. All other trademarks are the property of their respective owners.

Certain statements that are not historical facts including certain statements made over the course of this document may be forward-looking in nature. Such forward-looking statements involve known and unknown risks, uncertainties and other factors that may cause the actual results, performance and achievements of the Company to be materially different from any future results, performance or achievements implied by such forward-looking statements.