Politiebericht Friesland: Friesland

Datum nieuwsfeit: 08-11-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 8-11-2000
Politieberichten van 7/11 (13.00 uur) t/m 8/11 (07.00 uur)

Franeker: inbraak sdhool
Van maandag op dinsdag werd ingebroken in een school van het A.M. van Schuurman College aan de Cort van der Lindenstraat. Een luik boven een raam werd geforceerd. Uit de school werd een computer met muis en monitor weggenomen. De waarde van het ontvreemde bedroeg ongeveer f 3000.-. Namens de school werd aangifte gedaan door een 49-jarige inwoner van Franeker.

Leeuwarden: rijden zonder rijbewijs
Dinsdag omstreeks 14.45 uur werd op de Oosterkade een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 43-jarige inwoner van Rotterdam, bleek niet in het bezit te zijn van een rijbewijs. Voor deze overtreding kreeg de man een bekeuring. Diezelfde dag omstreeks 22.35 uur werd de man op de Krijn van der Helmstraat weer aangetroffen achter het stuur van zijn auto. Ook nu kreeg de man een bekeuring ter zake het rijden zonder rijbewijs en bovendien werd nu zijn auto in beslag genomen.

Heerenveen: winkeldiefstal
Dinsdag omstreeks 16.50 uur werd bij de Etos aan de Dracht een 19-jarige inwoonster van Heerenveen aangehouden ter zake winkeldiefstal. Zij nam cosmetica-artikelen weg zonder deze af te rekenen. Door het winkelpersoneel werd de vrouw aangehouden. Een 34-jarige inwoner van Den Helder deed namens de Etos aangifte. De vrouw werd overgebracht naar het bureau. In haar fouillering werd nog drie setjes oorbellen aangetroffen, die afkomstig bleken te zijn van eveneens een winkel aan de Dracht (De Shop). Tegen de winkeldievegge is proces-verbaal opgemaakt en na verhoor is zij weer in vrijheid gesteld.

Leeuwarden: insluiping school
Maandag tussen 17.15 en 17.30 uur werd uit een leslokaal van een school van het Friesland Collega aan de Skrok een lescomputer weggenomen. Waarschijnlijk zijn twee verdachten de school binnengelopen en hebben de computer meegenomen. Een getuige heeft twee verdachte personen in de school zien rondlopen, die bij het zien van de getuige de school verlieten. Namens de schoolleiding deed een 56-jarige inwoner van Leeuwarden aangifte.

Rinsumageest: eenzijdig ongeval
Dinsdag omstreeks 15.15 uur vond op de Indijkslaan een `eenzijdig ongeval` plaats. De bestuurder van een personenauto raakte met zijn auto van de weg en kwam op de kop in de sloot naast de weg tot stilstand. De bestuurder, een 91-jarige inwoner van Damwoude, was reeds uit de auto gehaald en bleek te zijn overleden. De man heeft vermoedelijk tijdens het rijden een hartstilstand gekregen en is daarna met zijn auto van de weg geraakt.

Leeuwarden: inbraak caravan
Afgelopen weekend werd ingebroken in een caravan, die stond op de camping `De Kleine Wielen` in de Groene Ster. Het keukenraam van de caravan werd vernield. Uit de caravan werden een computer, 25 cd`s, een radio/cd-speler, een wekkerradio, een verrekijker en kleding weggenomen. De eigenaar, een 50-jarige inwoner van Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.

Burgum: inbraak woning
Dinsdag tussen 12.00 en 19.00 uur werd ingebroken in een woning aan de Hillamaweg. De achterdeur werd opengebroken. De gehele woning werd doorzocht. Een telefoon en chipknip werden weggenomen. De eigenaar, een 45-jarige inwoner van Burgum, heeft aangifte gedaan.

Ureterp: aanrijding licht gewonde
Dinsdag omstreeks 17.00 uur wilde een bromfietsbestuurder, een 29-jarige inwoner van Drachten, vanaf De Feart de kruising met de Hegebrechtsterleane oversteken en hij verleende hierbij geen voorrang aan de bestuurster van een personenauto, een 32-jarige inwoonster van Een, die over de Hegebrechtsterleane deze kruising naderde. De bromfietsbestuurder werd ter observatie overgebracht naar het ziekenhuis in Drachten.

Drachten: inbraak woning
Tussen zaterdag en dinsdag werd ingebroken in een woning aan De Hage. De gehele woning was overhoop gehaald. Door een raam open te breken, kwam men in de woning. Uit de woning werd kristal (Swarovski) weggenomen. De waarde van het ontvreemde kristal is niet bekend. Een 56-jarige inwoonster van Drachten heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: onder invloed
Woensdag omstreeks 00.15 uur werd op de Marathonstraat een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 39-jarige inwoner van Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 320 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Wons: inbraak tankstation
Woensdag omstreeks 00.40 uur werd ingebroken in het Esso tankstation aan de Rijksweg A 7. Ter plaatse bleek de ruit van de toegangsdeur ingeslagen te zijn. Binnen werd de toegangsdeur naar de kasruimte met een trottoirtegel vernield. Uit deze ruimte werden ongeveer 30 sloffen sigaretten en een aantal telefoonkaarten weggenomen. De eigenaar, een 46-jarige inwoner van Bolsward, heeft aangifte gedaan.

Bolsward: aanrijding met gewonde
Dinsdag omstreeks 08.50 uur vond op de Marktstraat een aanrijding plaats tussen een fiets en een bromfiets. De fietser, een 11-jarige jongen uit Bolsward, kwam men zijn fiets vanaf de stoep achter een geparkeerd staande auto vandaan en botste tegen een bromfietsster aan, die over de Markstraat reed. De bestuurster van de bromfiets, een 22-jarige inwoonster van Bolsward, raakte door de aanrijding de macht over het stuur kwijt en kwam naast de Markstraat in de gracht terecht. Zij liep een nat pak op, maar bleef ongedeerd. De jongen kwam ten val en liep een gebroken sleutelbeen op.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272