Geen ziekenfondspremie meer voor werkende jongeren

Datum nieuwsfeit: 08-11-2000
FNV

Geen ziekenfondspremie meer voor werkende jongeren FNV Voorlichting - (publieksinfo@fnv.nl)

Bijbaners beneden de 18 hoeven vanaf 1 april volgend jaar niet langer de vaste ziekenfondspremie te betalen. Dat levert een voordeel op van 35 gulden per maand.

Jongeren met een klein baantje zijn niet langer een groot deel van hun loon kwijt aan de vaste ziekenfondspremie. Vanaf 1 april volgend jaar hoeven ze de premie niet meer te betalen.

Dat heeft het kabinet begin november besloten. De FNV is erg blij met het besluit. De vakcentrale had hier de afgelopen jaren herhaalde keren op aangedrongen.

De FNV signaleerde vooral een probleem bij jongeren die langer dan drie maanden een klein baantje hebben. Die moeten zich uitschrijven uit de verzekering van hun ouders, zichzelf verplicht verzekeren bij het ziekenfonds, en elke maand 35 gulden premie betalen. Bij een gemiddelde verdienste van 100 tot 150 gulden per maand is dat al snel 20 tot 30 procent van het inkomen. Een forse hap uit hun zuurverdiende geld.

Het probleem geldt trouwens ook voor jongeren die via hun ouders particulier verzekerd zijn, ongeacht hoeveel ze werken. Die moeten zich altijd zelfstandig bij het ziekenfonds verzekeren en de nominale premie betalen.

De FNV vakantiewerktelefoon krijgt hierover al een paar jaar veel klachten van ouders en jongeren met een bijbaan. Dit nam nog toe nadat begin 1999 de vaste premie fors werd verhoogd van 18 naar 36 gulden per maand.

Ruim een jaar geleden wist de vakcentrale ook de werkgevers ervan te overtuigen dat er iets moest gebeurde. Dat leidde tot een gezamenlijke brief van de Stichting van de Arbeid aan minister Borst. Daarin stelde de Stichting voor om jongeren gewoon meeverzekerd te laten blijven bij hun ouders, of de nominale premie voor hen af te schaffen. Het kabinet heeft nu voor dit laatste gekozen. 15-, 16- en 17-jarigen betalen voortaan alleen nog de procentuele premie die afhankelijk is van het inkomen.

Overigens levert dit succesje ook een voordeel op voor andere werkende jongeren. Net als de bijbaners hoeven ook de jongeren met een volledige baan de nominale premie vanaf volgend jaar niet meer te betalen.

8 november 2000