Omzet Brokat AG in derde kwartaal met 143 procent gestegen

Datum nieuwsfeit: 08-11-2000

BROKAT AG

Omzet Brokat AG in derde kwartaal met 143 procent gestegen

Investeringen in markt van de toekomst Mobile Business / Snelle integratie van Blaze en Gemstone / Strategisch belangrijke samenwerkingsverbanden en nieuwe klanten

Nieuwegein, 8 november 2000. Brokat AG, marktleider op het gebied van software voor e-business, verhoogde haar omzet in het derde kwartaal 2000 ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar van DM 23,4 miljoen naar DM 56,9 miljoen, een verhoging van 143 procent. Ook dit kwartaal steeg het buitenlandse aandeel in de totale omzet, en wel van 43 naar 55 procent. Het ging hier voornamelijk om een organieke groei. Voor het eerst kon Brokat 18 procent omzet genereren met projecten op het gebied van Mobile Business.

Brokat bereikte een winst voor belastingen, rente, afschrijvingen en deelname door werknemers van DM -19,7 miljoen tegenover DM -9,1 miljoen in het derde kwartaal van 1999. Dit resultaat is het gevolg van versterkte investeringen in de afdeling Mobile Business en van de integratiekosten die door de aankopen zijn ontstaan. De entree in de M-business-markt ging gepaard met een aanzienlijke opstartinvestering voor marketing en verkoop.

In totaal bereikte Brokat in de verslagperiode een nettoresultaat van DM -56,5 miljoen. In de vergelijkbare periode van het voorgaande jaar was dit DM -24,5 miljoen. Bij dit nettoresultaat zijn lasten uit het deelnameprogramma voor werknemers ad DM -11,4 miljoen en goodwill-afschrijvingen ad DM -16,7 miljoen inbegrepen. Beide posten moeten volgens de richtlijnen van US-GAAP wel op de balans worden opgenomen maar zijn niet van invloed op de liquiditeit.

De bruto-winstmarge ligt als gevolg van verhoogde uitgaven voor strategische projecten in de Mobile Business op 41,3 procent, wat ca. 14,7 procent lager is dan in het desbetreffende kwartaal van het voorgaande jaar. Dit op korte termijn bereikte effect is gebaseerd op omvangrijke serviceverlening die aan deze referentieprojecten verbonden is en die bij vervolgprojecten in de toekomst door partners zal worden geleverd.

In vergelijking met het tweede kwartaal verhoogde Brokat haar omzet in het derde kwartaal met 32 procent. In de periode van januari tot en met september 2000 boekte Brokat een omzetgroei van 109 procent ten opzichte van de eerste negen maanden van het voorgaande jaar. Het aandeel buitenland steeg in die periode van 27 procent naar 57 procent. Per 30 september 2000 had de onderneming in totaal 1267 werknemers in 17 landen.

De lasten voor de deelname van werknemers zijn ontstaan door het verschil tussen de in het najaar van 1998 en 1999 vastgestelde uitgifteprijzen van aandelenopties en de huidige beurskoers. Aangezien de koers van het Brokat-aandeel ondanks de daling van de laatste maanden per 30 september 2000 sedert de beursgang 451 procent is gestegen, blijven de niet cash-relevante posten op dit gebied hoog. Vergelijkbare Amerikaanse ondernemingen passen deze vorm van balans opmaken niet toe.

Omzetten uit licenties en samenwerking met andere bedrijven verder gestegen
Hoewel Brokat in de M-business enkele projecten voornamelijk met eigen capaciteit heeft gerealiseerd, kon de onderneming ook in samenwerking met andere bedrijven haar omzet verhogen. Die verhoging bedroeg in vergelijking met hetzelfde kwartaal van vorig jaar 119 procent, in geld uitgedrukt een verhoging van DM 4,9 miljoen naar DM 10,8 miljoen. De strategisch belangrijke handel in software-licenties groeide in de kwartaalsvergelijking met 207 procent van DM 7,2 miljoen naar DM 22 miljoen.

Snelle integratie Amerikaanse bedrijven
Met de afronding van de beide in juni aangekondigde aankopen onderbouwde Brokat haar consequente koers van internationalisatie. De integratie van de beide softwarehuizen Blaze Software, Inc., San Jose (Californië) en Gemstone Systems, Inc., Beaverton (Oregon), is zowel aan de productiekant als aan de strategische kant al in een zeer vergevorderd stadium. Zo werd de Blaze Advisor Solutions Suite bijvoorbeeld reeds in de GemStone/J applicationserver en het e-services-platform Twister van Brokat geïntegreerd. Klanten van alle drie de bedrijven hebben op die manier rechtstreeks voordeel van het samenspel tussen de producten.

De overname van Gemstone werd op 30 augustus en die van Blaze op 29 september 2000 officieel afgerond. Beide bedrijven worden sindsdien geconsolideerd. Alleen in de VS behaalde Brokat al 21 procent van haar totale omzet. Gemstone heeft met een omzet van DM 5,6 miljoen een substantiële bijdrage geleverd aan de sterke omzetgroei in de VS. Brokat verstevigt daardoor haar aanwezigheid in de Verenigde Staten, de belangrijkste markt op dit gebied. Per 30 september 2000 waren 524 van de 1267 medewerkers werkzaam in de VS.

Nieuwe klanten en samenwerkingsverbanden
De Landesbank Baden-Württemberg (LBBW), een van de vijftig grootste financiële instellingen ter wereld, biedt haar klanten een Mobile Banking Service op basis van de Brokat-technologie aan. De basis hiervan vormt het e-services-platform Twister. De cliënten van de bank kunnen met hun mobiele telefoon informatie opvragen over de actuele beurskoersen, hun rekeningsaldo of de huidige waarde van hun effectendepot. Bovendien kan de bank hen op de hoogte houden van nieuwe emissies, beleggingsmogelijkheden en nieuwe dienstverlening.

Om haar activiteiten in de M-business-markt uit te breiden, nam Brokat in augustus met USD 12 miljoen in MyAlert.com deel. Dit Spaanse bedrijf biedt op een internet-portal gepersonaliseerde diensten aan zijn cliënten aan. De cliënt ontvangt informatie in de vorm van een SMS-bericht (Short Message Service) of e-mail over verschillende onderwerpen, bijvoorbeeld beursinformatie en aandelenkoersen.

In het vorige kwartaal hebben opnieuw enkele bedrijven van naam gekozen voor de technologie van Brokat. Zo gaan nu ook de Aziatische financiële dienstverlener 2cube.com en MLP AG over op het e-services platform Twister van Brokat, met inbegrip van de bijbehorende toepassingen. Bovendien sloot Brokat voor de VS een strategische verkoopovereenkomst af met Compaq, een van de grootste leveranciers van computersystemen.

Vooruitblik
De in het derde kwartaal afgesloten projecttransacties, die gepaard gingen met een hoog aandeel aan serviceverlening, zullen in de volgende kwartalen hun (positieve) weerslag vinden in vermeerderde licentie-inkomsten. Brokat heeft door de samenwerking met Siemens een sterke partner gekregen die deze serviceverlening in vervolgprojecten gaat overnemen. Daardoor is Brokat in staat ook op de nieuwe markt voor Mobile Business in versterkte mate licentietransacties af te sluiten.

'In het derde kwartaal hebben we aanzienlijke investeringen gedaan in een succesvolle entree in de M-business-markt,' verklaart Stefan Röver, chief executive officer (CEO) en woordvoerder van de directie van Brokat AG. 'Daardoor bevinden we ons in een uitstekende positie om op deze groeiende markt snel een plaats als marktleider te veroveren. Wij zijn ervan overtuigd dat deze strategie op de middellange en lange termijn zal renderen', aldus Röver.

De belangrijkste kerncijfers van Brokat AG

3e kwartaal 1999 3e kwartaal 2000 Omzet 23,4 56,9 Winst voor belastingen,
rente, afschrijvingen
en deelname door werknemers -9,1 -19,7 Nettoresultaat -24,5 -56,5 Brutowinst 56,0% 41,3% Aantal werknemers 548 1267

Brokat AG
Brokat behoort tot de internationaal toonaangevende leveranciers van software voor E-Business. In het marktsegment internet-banking is het bedrijf wereldwijd marktleider. Voornaamste product is het modulaire E-Services-platform Twister. Deze niet aan een branche gebonden software integreert bestaande IT-systemen en toepassingen in bedrijven en verbindt deze veilig met verschillende elektronische kanalen zoals Internet of mobiele communicatie. Twister voorziet in functionaliteiten voor Customer Relationship Management en Enterprise Application Integration. Reeds meer van 2000 cliënten maken gebruik van Twister, waaronder Allianz, AXA, Deutsche Bank 24, ABN AMRO, Cable & Wireless HKT, Consors, DBS-Bank Singapore, debitel, Schweizer Post, SE-Banken, Toronto Dominion Bank en Union Bank van California. Brokat werd in 1994 opgericht en heeft thans meer dan 1300 werknemers in 17 landen. In het kalenderjaar 1999 behaalde het bedrijf een omzet van DM 94 miljoen.
Het hoofdkantoor van Brokat AG is gevestigd in Stuttgart. Informatie over Brokat en de producten zijn ook te vinden op internet, www.brokat.com

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met

Contact:Noël Olivier
NB-COM