Antiracisme manifestatie tijdens herdenking Kristallnacht

Datum nieuwsfeit: 09-11-2000
Breed gedragen anti-racismemanifestatie tijdens de "Kristallnacht"-herdenking

Op donderdag 9 november 2000 wordt op het J.D. Meijerplein bij de Dokwerker een
landelijke manifestatie tegen vreemdelingenhaat, racisme, islamofobie en antisemitisme gehouden. Het Gemeentebestuur van Amsterdam roept organisaties en personen op tot deelname aan de manifestatie die om 19.00 uur start. Deze oproep wordt door een groot aantal organisaties ondersteund (oproep is bijgevoegd).

De manifestatie staat in het teken van onderlinge verbondenheid tussen alle bevolkingsgroepen in de Nederlandse samenleving. Gezamenlijk willen de ondersteunende organisaties een krachtig signaal geven dat er voor vreemdelingenhaat, racisme, islamofobie en antisemitisme hier geen plaats is.

Programma:
19.45 uur Einde programma

Voor meer informatie:
Meldpunt Discriminatie Amsterdam: 020-638 55 51
Nederland Bekent Kleur: 020-689 75 55
CIDI: 070-364 68 62
Nederlands Auschwitz Comité: 020-699 06 58

OPROEP IS BIJGEVOEGD:

Landelijke manifestatie
tijdens de "Kristallnacht"-herdenking op 9 november 2000 tegen vreemdelingenhaat, racisme, islamofobie en antisemitisme

Het Gemeentebestuur van Amsterdam roept organisaties en personen op tot deelname aan de landelijke manifestatie op donderdag 9 november vanaf 19.00 uur bij de Dokwerker in Amsterdam.

De aanleiding hiervoor is dat op dit moment overal in Europa de Joodse gemeenschap wordt geconfronteerd met aanslagen, intimidaties en bedreigingen, helaas ook in Nederland. De toename van niet alleen het antisemitisme maar ook van islamofobie, vreemdelingenhaat en racisme is verontrustend. Wij willen met deze manifestatie uiting geven aan onze bezorgdheid en een aanzet geven tot dialoog.

Om blijk te geven van de verbondenheid tussen alle bevolkingsgroepen in de Nederlandse samenleving willen wij op deze avond een krachtig signaal geven dat er voor vreemdelingenhaat, racisme, islamofobie en antisemitisme hier geen plaats is. Buitenlandse conflicten waar dan ook mogen nooit een reden zijn om de solidariteit tussen mensen te verbreken en bevolkingsgroepen tegen elkaar op te zetten.

De deelnemers van de manifestatie wordt verzocht een bloem en een kaars mee te nemen. Na afloop is er gelegenheid voor koffie in het Stadhuis.

Programma:
19.45 uur Einde programma

Tot nu toe wordt dit initiatief ondersteund door:
Allochtonen Pastoraat Amsterdam, Amsterdams Comité 4 en 5 mei, Anti Discriminatie Bureau Noord-Holland-Noord, Anti Discriminatie Bureau Zaanstreek, Anti Fascistische Aktie Hoorn, COC Nederland en COC Amsterdam, Centraal Joods Overleg, Centraal Orgaan Voormalig Verzet en Slachtoffers, Centrum voor Informatie en Documentatie Israël, EMCEMO, Expogé Afdeling Amsterdam, Fractie Amsterdam Anders/De Groenen, Federatie Turkse vrouwen verenigingen in Nederland HTKF, FNV, Gemeenteraadsfractie CDA Amsterdam, Gemeenteraadsfractie D66 Amsterdam, Gemeenteraadsfractie VVD Amsterdam, GroenLinks Amsterdam, Humanistisch Verbond, Instituut voor Multiculturele ontwikkeling Forum, Joodse Jongerenorganisaties MOOS en ljar, Landelijk Bureau ter Bestrijding van Rassendiscriminatie, Landelijke vereniging van Antidiscriminatiebureaus en Meldpunten, Landelijke Sinti Organisatie, Meldpunt Discriminatie Amsterdam, het Mozeshuis, Nederlands Auschwitz Comité, Nederland Bekent Kleur, Overleg Joden en Christenen in Nederland, PvdA gemeentefractie Amsterdam, Raad van Kerken Amsterdam, Raad van Kerken van Nederland, R.K. Dekenaat Amsterdam, SIVMO, SP afdeling Amsterdam, Stichting Samenwerkend verzet 1940-1945, Stedelijke Marokkaanse Raad Amsterdam, Turkse Arbeiders Vereniging Nederland HTIB, Verbond Belangenbehartiging Vervolgingsslachtoffers, Vereniging van vrouwen uit Turkije in Amsterdam ATKB, UMMON, Vluchtelingenwerk Nederland, stichting ZAMI- zelforganisatie, zwarte, migranten- & vluchtelingen vrouwen

Voor meer informatie:
Meldpunt Discriminatie Amsterdam, 020-638 55 51