Politiebericht Groningen: Oude Pekela/Blijham

Datum nieuwsfeit: 09-11-2000

Politiebericht Groningen: Oude Pekela/Blijham 9-11-2000 Brandstichting en dierenmishandeling opgelost Donderdag 9 november 2000

Verdachte morgen voorgeleid

De politie heeft met de aanhouding van een 36-jarige man uit Nieuweschans de brandstichting in een woning in Oude Pekela en een geval van dierenmishandeling in Blijham opgelost. De verdachte, die gistermorgen in zijn woning is aangehouden, heeft tijdens het verhoor bekend beide misdrijven te hebben gepleegd. De man is in verzekering gesteld en wordt morgen voorgeleid aan de rechter-commissaris.

In de nacht van 23 op 24 oktober ontstond brand in de toenmalige woning van de verdachte aan de Meidoornstraat in Oude Pekela. Bij de brand kwamen drie poezen door verstikking om het leven. Kort na het blussen van de brand rezen op basis van verklaringen van omwonenden en medebewoners van de verdachte verdenkingen van brandstichting tegen hem omdat hij kort voor de brand als enige in de woning was gezien. Enkele uren later reed de verdachte met zijn auto in een sloot langs de N366 bij Nieuwe Pekela. Hij werd door de politie meegenomen naar het politiebureau voor de afhandeling van dit ongeval. Op dat moment waren er echter niet voldoende gronden om de man voor brandstichting aan te houden. Hij werd daarom vrijgelaten. Onderzoek door de technische recherche wees echter uit dat er inderdaad sprake was van brandstichting. Op basis van de resultaten van het vervolgonderzoek kon de verdachte gistermorgen worden aangehouden. Hij heeft bekend de brand in zijn woning onder invloed van alcohol en kalmeringsmiddelen te hebben gesticht. Volgens zijn verklaring handelde hij uit frustratie vanwege het uitblijven van de toewijzing van een andere woning.

Tijdens het verhoor, gisteren, bekende de verdachte tevens een geval van dierenmishandeling. De man heeft toegegeven eind juli van dit jaar de hond van zijn toenmalige vriendin, een 33-jarige vrouw uit Bellingwolde, te hebben verdronken. De verdachte heeft bekend de hond, een Friese Stabij, met een stoeptegel aan de hals in het water van de Westerwoldse Aa in Blijham te hebben gegooid nadat hij het dier had meegenomen vanuit de woning van de vrouw. De hond werd op 24 juli gevonden. Tijdens het politieonderzoek naar de verdrinking van de hond is de verdachte door de politie gehoord. Hij ontkende toen echter iets te maken te hebben met de dood van het dier. De man heeft nu verklaard de hond te hebben verdronken, omdat zijn vriendin meerdere keren had aangegeven de hond kwijt te willen.

Inlichtingen: afdeling communicatie, 0900 - 8844