Politiebericht Hollands Midden

Fax 071-545 93 26
Afkomstig van: Sjoerd van Andel
Datum: 9 november 2000

Inbrekers bezoeken twee woningen in een straat Warmond
Inbrekers bezochten in de nacht van dinsdag 7 op woensdag 8 november twee woningen aan de Hyacintenlaan. In beide gevallen kwamen de inbrekers binnen na de hefboomsluitingen van ramen omhoog te lichten. Om daarbij te komen waren er gaatjes in de raamsponningen geboord. Uit beide woningen werd ondermeer computerapparatuur, een klein geldbedrag, pasjes en een mobiele telefoon weggenomen. De politie adviseert bewoners hefboomsluitingen van ramen te beveiligen met in de handel verkrijgbare kleine sloten.

Brand in restaurant Warmond
Op woensdag 8 november rond 11.00 uur ontstond brand in een restaurant aan de Dorpsstraat. De brandweer had de brand vrij snel onder controle. Wel brandde het restaurantgedeelte geheel uit. Ook was er veel water, rook en roetschade in het pand. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. Naar de oorzaak van de brand wordt door de politie een onderzoek ingesteld.

Geweld in het verkeer Leiden
Op het transferium aan de Ir. Tjalmaweg werd woensdag 8 november rond 15.00 uur een 39-jarige Leidse automobilist mishandeld door een medeweggebruiker. Aanleiding vormde woorden tussen beiden over parkeergedrag. Daarbij werd de Leidenaar aangevallen door de tot op heden onbekend gebleven automobilist. De Leidenaar liep daarbij enkele blauwe plekken en een wondje aan de knie op. De aanvaller is daarna in een grijze grote auto vertrokken.

Politie neemt verboden speelautomaat inbeslag Leiden
De politie heeft woensdag 8 november rond 15.30 uur bij een snackbar aan het Prins Hendrikplein een verboden speelautomaat inbeslaggenomen. Sinds 1 oktober is deze 'Striker' een verboden speelautomaat. De eigenaar van de snackbar was daarvan op de hoogte maar had de kast nog niet weggehaald. Tegen de 40-jarige Leidenaar is een proces-verbaal opgemaakt.

Brute overval op echtpaar Voorschoten Op woensdag 8 november rond 20.45 uur werd een echtpaar, 60 en 59- jaar, in hun woning aan de Laan van Duivenvoorde op brute wijze overvallen. Op aanbellen opende de bewoner de deur. Daarop drongen vier overvallers de woning binnen. Zij droegen bivakmutsen. Er ontstond duw- en trekwerk tussen de overvallers en de bewoner. Daarbij raakte hij aan het gezicht licht gewond. De vrouw, die op het geluid van de worsteling afkwam, werd ook door een overvaller vastgepakt. Plotseling gingen de overvallers er weer vandoor. De bewoners verbouwereerd achterlatend. Voorzover op dit moment bekend is er geen buit gemaakt. De politie stelde direct een uitgebreid onderzoek in. Daarbij werden ook speurhonden ingezet. Het zoeken naar de overvallers bleef tot op heden zonder resultaat. Wel werd in Leidschendam een auto aangetroffen waarmee de overvallers mogelijk gekomen en vertrokken waren.

13 november 19.00 uur bijeenkomst in 'T Spoortje Leiden

Op 13 november zal een bijeenkomst worden gehouden in 'T Spoortje om 19.00 uur waarbij alle buurtbewoners welkom zijn. Tijdens deze bijeenkomst zullen de resultaten van de enquete besproken worden. 2300 huishoudens hebben de enquete thuis gekregen en 388 reacties zijn teruggekomen. Buiten het beantwoorden van de vragen, kwamen ook veelk andere zaken aan de orde. Er waren veel opmerkingen over bijvoorbeeld zwerfvuil en de opbouw van de wijk. De bereidheid van de bewoners om mee te werken blijkt redelijk groot. In de bijeenkomst zal behalve de resultaten ook het vervolg aan de orde komen. Zo zal er een aanzet worden gedaan voor een plan van aanpak. De initiatiefnemers nodigen de bewoners van harte uit bij deze bijeenkomst aanwezig te zijn.

Kop-staart aanrijding Leiden
Op de N-11, ter hoogte van hectometerpaal 0,5 (grondgebied Leiden) vond op 8 november, omstreeks 09.05 uur een kop-staart aanrijding plaats tussen twee personenauto's. Hierbij raakte de bestuurster van de achterste auto, een 33-jarige vrouw uit Boskoop, gewond. De bestuurder die voor haar reed, een 26-jarige Alphenaar, moest vanwege de verkeersdrukte afremmen. De vrouw bleek niet in staat om tijdig te remmen en reed op haar voorganger. De vrouw is met nek- en borstletsel afgevoerd naar het Elisabethziekenhuis te Leiderdorp. De politie maakt proces-verbaal op. Tegen de Alphenaar zal tevens proces-verbaal worden opgemaakt, omdat hij niet in het bezit bleek te zijn van een geldig rijbewijs.

Vreemdelingencontrole Alphen aan den Rijn De politie heeft in samenwerking met de Arbeidsinspectie op 7 november jl. een controle uitgevoerd op grond van de Vreemdelingenwetgeving bij een horecagelegenheid op de Lijsterlaan. Tijdens de controle werden administratieve onjuistheden geconstateerd. Afgesproken is dat binnenkort een hercontrole gaat plaatsvinden.

Brand in woning Alphen aan den Rijn Een defecte afwasmachine was de oorzaak van een brand in een woning aan de Grebbeberg te Alphen aan den Rijn. De bewoonster van het huis, een 48 jarige vrouw, merkte toen zij in de keuken kwam, dat er vuur uit de wasmachine kwam. De brandweer werd gealarmeerd, kwam ter plaatse en had het vuur snel onder controle. De ambulance is eveneens ter plaatse geweest, omdat de vrouw vermoedelijk giftige rook had ingeademd.

Poging snelkraak Alphen aan den Rijn Bij een bedrijf in de Aarhof hebben onbekenden op 8 november, omstreeks 23.35 uur geprobeerd een snelkraak te plegen. Het alarm ging af en de politie was binnen enkele minuten ter plaatse. Daar bleek dat met achter de kassa-balie een grote ruit had ingegooid en geprobeerd had een vitrine met GSM's leeg te halen. Dit is niet gelukt en de dader(s) vluchtten weg. Er moest een noodruit geplaatst worden en de voorlopige schade wordt geschat op 750,-. De politie verricht nog een technisch onderzoek en maakt proces-verbaal op.

Onder invloed op snelweg Zevenhuizen De politie kreeg donderdagavond rond 22.30 uur een melding dat er een spookrijder op de snelweg A-12 zou rijden. De politie trof een 53-jarige man aan uit Zoetermeer die verklaarde door aquaplanning andersom op de rijksweg terecht te zijn gekomen. Uit voorzorg werd de auto door de ANWB van de weg gesleept. Bij controle bleek de man teveel te hebben gedronken, hij blies 330 ug/l terwijl 220 de limiet is.

Einde persberichten