Politiebericht Flevoland: Dronten

Datum nieuwsfeit: 09-11-2000

Politiebericht Flevoland: Dronten 9-11-2000
Grote hoeveelheid vernielingen opgelost Stafdienst Communicatie, Nijland, 0320-266 825

DRONTEN / SWIFTERBANT Met de aanhouding van 7 jongens heeft de politie in Dronten 70 verschillende zaken opgelost, variërend van het ingooien van ruiten van bushokjes tot brandstichting. De verdachten, jongens in de leeftijd van 15 tot 18 jaar oud, pleegden de feiten in wisselende samenstelling en hebben gezamenlijk voor tienduizenden guldens schade aangericht binnen de gemeente Dronten.

In de eerste helft van dit jaar (van januari tot en met augustus) kwamen bij de politie Dronten veel aangiftes binnen van vernielingen van autos, vernielingen van de ruiten van abris en gebouwen en vernielingen van fietsen. In een onderzoek naar de daders kwam de politie Dronten de zeven verdachten (jongens uit Dronten) op het spoor. De zeven zijn tussen begin september en half oktober aangehouden en verhoord. De verdachten hebben tijdens verhoor 70 verschillende zaken bekend, waaronder -naast vernielingen- ook diefstallen uit bedrijven en kleedkamers en diefstallen van fietsen. De verdachten waren actief in Dronten en Swifterbant. Ook de brandstichting van de schuur van het kinderdagverblijf aan de Vierlander in Dronten (2 september jongstleden) werd door één van de verdachten bekend.

De schade die de jongens in deze 70 zaken veroorzaakt hebben, bedraagt ongeveer 70.000,=. Veel aangevers konden echter geen schatting van de veroorzaakte schade geven; in andere zaken is alleen de minimaal veroorzaakte schade genoteerd. Daarom denkt de politie dat de werkelijke schade waarschijnlijk nog hoger ligt. De verdachten hebben tijdens het onderzoek vastgezeten en zijn onlangs, onder bepaalde voorwaarden, vrijgelaten. De eerste 2 verdachten moeten aanstaande vrijdag (10 november) voorkomen bij de rechter.