Agalev wil wettelijk kader voor vrijwilligerswerkers

Datum nieuwsfeit: 09-11-2000
Agalev (Vlaanderen)

P E R S M E D E D E L I N G
Brussel, 9 november 2000.

Agalev wil een wettelijk kader en betere ondersteuning voor vrijwilligerswerk(ers)

2001 wordt het internationale jaar van de vrijwilliger. Vrijwilligers werken in alle mogelijke regionen: van jeugdbeweging tot bejaardenhulp, van kinderopvang tot theaterwereld. Hun bijdrage is in al deze domeinen verschillend, wat hen bindt is dat ze niet-verplicht en onbezoldigd taken verrichten waarmee ze een dienst bewijzen aan anderen en aan de maatschappij. Vrijwilligerswerk speelt zich af in de zone tussen arbeid en (mantel)zorg, tussen privésfeer en economische activiteit. Vrijwilligerswerk heeft ook een maatschappelijke meerwaarde: zonder vrijwilligers zou veel werk eenvoudigweg niet gebeuren. Agalev wil alle maatregelen nemen en ondersteunen om de positie van vrijwilligers te verbeteren.

Daarom wil Agalev de kwaliteit van het vrijwilligerswerk en de duurzaamheid ervan beter omkaderd zien zonder vrijwilligers door al te strikte regelgeving te beknotten in hun initiatieven.
Agalev wil in de parlementen hoorzittingen organiseren met de vrijwilligersorganisaties. Het beleid moet ontwikkeld worden op maat van het vrijwilligerswerk in al zijn verscheidenheid, van kleine actiegroepen tot grote organisaties.

Op federaal niveau moet de wettelijke mogelijkheid geschapen worden tot het afsluiten van een vrijwilligersovereenkomst, een afsprakenlijst tussen de vrijwilliger en diens organisatie, die bovendien ieders wettelijke aansprakelijkheid beter regelt. Bovendien krijgen organisaties een kans om voor hun vrijwilligers een aangepaste verzekering af te sluiten, die de vrijwilliger beschermt voor burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen. De onkosten die gemaakt worden voor het verrichten van vrijwilligerswerk moeten fiscaal aftrekbaar zijn, en een kleine vergoeding voor het doen van vrijwilligerswerk dient van belastingen te worden vrijgesteld. Ook werklozen, zieken, andersvaliden en gepensioneerden moeten meer kansen krijgen om zich in te zetten als vrijwilliger. Agalev sluit daarmee aan bij de maatregelen zoals voorgesteld door de Koning Boudewijnstichting en het ACW.

Op Vlaams niveau moet er een ondersteuning komen van de nieuwe vormen van vrijwilligerswerk. Verdere uitbouw van de vacature-databank voor vrijwilligers (Elvvis) en provinciale vrijwilligerssteunpunten moeten het vrijwilligerswerk promoten en zorg dragen voor informatie, advies en vorming, en netwerken binnen het vrijwilligerswerk in al zijn verschijningsvormen. Via een resolutie zal dit aangekaart worden in het Vlaams Parlement.

Tenslotte vraagt Agalev dat alle regeringen, ieder op hun eigen terrein, de nodige maatregelen nemen om de positie van de vrijwilliger te verbeteren. Onze Minister Mieke Vogels heeft hier in een belangrijke taak.

Joos Wauters, Volksvertegenwoordiger
Ria Van Den Heuvel, Vlaams Volksvertegenwoordiger