Dertig procent automobilisten ziet slecht

Datum nieuwsfeit: 09-11-2000

BENJAMENS, VAN DOORN EURO RSCG

30% van de automobilisten mag niet op eigen ogen vertrouwen

(geschikt voor onmiddellijke publicatie)

9 november 2000

30% van de automobilisten mag niet op eigen ogen vertrouwen

SOESTERBERG . Uit een onderzoek van 3VO en Univé blijkt dat 30% van de automobilisten een oogafwijking heeft zonder het zelf te weten. 3VO noemt de resultaten zorgwekkend en pleit voor landelijke aandacht. Marktleider Pearle Opticiens is ook geschrokken van deze resultaten. In 1998 bleek nog uit onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam dat 1 op de 7 automobilisten dermate slecht zag dat de verkeersveiligheid in het geding was.

Verontrustende situatie
Woordvoerder Bart Scheffer van Pearle vindt dit een verontrustende situatie. .Het lijkt erop dat het op de Nederlandse snelwegen in 2 jaar tijd 2 keer zo onveilig is geworden. Onder de circa 9 miljoen bezitters van een rijbewijs praten we dus over bijna 3 miljoen mensen die door hun slechte zicht de verkeersveiligheid in gevaar kunnen brengen..

Verkeersveiligheid
Gezichtsproblemen kunnen leiden tot een verkeerde inschatting van de verkeerssituatie en dus het nemen van verkeerde beslissingen. Hierdoor brengen slechtziende automobilisten zichzelf en de overige verkeersdeelnemers in gevaar, aldus Scheffer. 3VO zegt dat veel bestuurders niet weten wat ze aan zicht missen, omdat hun ogen geleidelijk achteruit gaan.

Noodzakelijke oogcontrole
3VO en Pearle Opticiens werken regelmatig samen om de gevaren van slecht zicht in het verkeer onder ieders aandacht te brengen. Met de speciaal ontwikkelde, gratis, 3VO-ogentest levert de optiekketen een grote bijdrage aan het verhogen van de verkeersveiligheid.

Pearle nodigt alle 9 miljoen rijbewijs-bezitters dan ook van harte uit om een gratis oogmeting te doen in één van de 185 Pearle Opticiens in Nederland. (Kijk voor de dichtstbijzijnde Pearle Opticien op www.pearle.nl of bel gratis met 0800-0125.)

Voor meer informatie kan contact worden opgenomen met:

Pearle B.V.
Bart Scheffer, woordvoerder