Hyporium start met online verkoop IT-producten

Datum nieuwsfeit: 09-11-2000

Hyporium(tm) start met online verkoop IT-producten

Amsterdam, 9 november 2000 ---- Hyperchannel Benelux BV kondigt vandaag aan dat meer dan 500 Nederlandse winkels voor IT-producten zijn gestart met de online inkoop van IT-producten via de Hyporium(tm) Trading Hub. Deze virtuele marktplaats voor IT-producten brengt fabrikanten, distributeurs en resellers online bij elkaar, zorgt voor meer transparantie en inkoopgemak in het distributiekanaal en een groter aanbod van IT-producten voor eindafnemers. Tegelijkertijd zijn de eerste van deze ruim 500 resellers gestart met de bouw van hun eigen Hyporium(tm) webwinkel, waarmee eindgebruikers online computers, software en randapparatuur uit een virtuele voorraad kunnen kopen.

Het Britse bedrijf Hyperchannel Ltd. heeft voor de online verkoop van IT-producten een tweeledig e-business model ontwikkeld voor zowel het handelskanaal als ook voor verkoop richting eindafnemers. Ten eerste is er de Hyporium(tm) Trading Hub, een handelskanaal via internet waar fabrikanten en de inmiddels vijftien distributeurs hun artikelen verkopen aan resellers en zo een online marktplaats vormen. Ten tweede zijn er de Hyporium(tm) Stores, een softwareoplossing die de reseller de mogelijkheid geeft binnen drie kwartier een eigen webwinkel met eigen logo en huisstijl te openen.

Dankzij Hyporium(tm) doen fabrikanten, distributeurs, resellers en kopers van IT-producten real-time en online zaken.

In het Verenigd Koninkrijk is Hyporium(tm) eind 1999 al met succes geïntroduceerd. Binnen enkele weken hebben zich al zevenhonderd Britse resellers voor deelname in Hyporium(tm) UK aangemeld, waarvan reeds driehonderd te kennen hebben gegeven ook een webwinkel te willen openen. De start in Nederland is enkele maanden vertraagd geweest vanwege de geavanceerde technologie die Hyporium(tm) heeft overwonnen.

Dit digitale inkoopproces van IT-producten werkt heel eenvoudig. De IT-inkoper van een bedrijf bezoekt op een moment dat het hem/haar uitkomt de webwinkel van een reseller. Als deze webwinkel is aangesloten bij de Hyporium(tm) Trading Hub, kan de inkoper via een handig zoeksysteem online de producten kiezen die hij nodig heeft. Hyporium(tm) zorgt er dan voor dat de inkoper real time ziet of de producten uit voorraad ook echt leverbaar zijn en tegen welke prijs. De reseller kan dit waarmaken doordat zijn webwinkel via Hyporium(tm) direct is gekoppeld aan de catalogi met product-, voorraad- en prijsinformatie van de op dit moment vijftien deelnemende distributeurs. De fabrikanten houden de productinformatie en -specificaties beschikbaar en up-to-date. Hyporium(tm) geeft iedere reseller via een eigen password inzicht in zijn inkoopprijzen en kredietfaciliteiten bij de betreffende distributeur. Op dit moment zijn ruim 60.000 verschillende producten leverbaar.

Met de Hyporium(tm) Trading Hub worden per order de naar schatting 33,1 telefoongesprekken uitgespaard waaraan distributeurs en resellers van IT-producten gewend zijn geraakt. Hierdoor worden de kosten van een gemiddelde transactie tussen distributeur en reseller teruggebracht van ' 150,- tot ' 15,-. Hyporium(tm) is eind 1999 succesvol in het Verenigd Koninkrijk geïntroduceerd. Inmiddels hebben zich vijftien Nederlandse distributeurs aangesloten bij de Hyporium(tm) Trading Hub, met een gemeenschappelijke omzet van ca. 1 miljard gulden per jaar.

Titus Tischer, Algemeen Directeur van Hyperchannel Benelux, zegt over deze nieuwe marktvorm: "Hyporium(tm) verschaft distributeurs een snelle, voordelige toegang tot het web, in een 'risicovrije' omgeving. Onze visie is het scheppen van een omgeving, waarbij de essentiële onderdelen van transacties in het distributiekanaal in één digitaal proces worden ondergebracht. Dit is precies wat Hyporium(tm) en onze handelspartners realiseren. Hyporium(tm) biedt resellers de eerste en enige multi-channel webstore aan die met 200 Euro per maand ruim onder de gemiddelde marktprijs ligt en dus heel betaalbaar is."

Opmerking voor de redactie
Hyporium(tm) werd in oktober 1999 in het Verenigd Koninkrijk gelanceerd als de eerste onafhankelijke Europese IT Trading Hub en werd in het voorjaar van 2000 geïntroduceerd in zeven talen in 13 landen waaronder Nederland, Frankrijk, Denemarken, Duitsland, Zweden en Spanje. Hyporium(tm) (Latijns voor marktplaats) brengt de fabrikanten, de distributeurs en de resellers van IT-producten bij elkaar via de Hyporium(tm) Trading Hub. Met Hyporium(tm) Stores zijn resellers in staat de IT-producten te verkopen aan de consument door gebruik te maken van een eigen webwinkel. Via Hyporium(tm) is de webwinkel direct gekoppeld aan de product-, voorraad-, prijs-, en kredietgegevens van op dit moment vijftien Nederlandse distributeurs.

Hyporium(tm) is een initiatief van Hyperchannel Ltd, een privaat gefinancierde onderneming die zich richt op de zich snel ontwikkelende e-commerce markten en IT-security. Het bedrijf heeft 24 miljoen (US dollar) durfkapitaal opgehaald van de vooraanstaande Venture Capital spelers GS Capital Partner III, GE Equity,

Meer informatie vindt u op www.hyporium.com/nl.

Voor nadere inlichtingen kunt u contact opnemen met: Titus Tischer, directeur van Hyperchannel Benelux
Tel: (020)666 19 05
mailto:titus_tischer@hyperchannel.com

Harry Scholte, sr. communicatieadviseur van Sterk Werk Communicatie Tel: (010)456 78 49