Internet uitgegroeid tot wezenlijk onderdeel bedrijfsvoering

Datum nieuwsfeit: 09-11-2000
NIPO

Internet uitgegroeid tot wezenlijk onderdeel van bedrijfsvoering

De adoptie van het Internetgebruik in het Nederlandse bedrijfsleven vindt in een sneltreinvaart plaats. Eenderde van de bedrijven beschikt inmiddels over een eigen website. Een kwart van de medewerkers van on-line bedrijven kan/mag vanaf de eigen werkplek surfen.

Helft werknemers heeft pc op de werkplek
Het merendeel (85%) van de Nederlandse bedrijfsvestigingen is inmiddels geautomatiseerd. Iets meer dan de helft van de werknemers beschikt over een pc op de eigen werkplek. Uiteraard verschilt dit per branche en daarmee samenhangende de aard van de werkzaamheden.
1 | Aantal pc's ten opzichte van het aantal werkzame personen (naar branche) <<...OLE_Obj...>>
Bron: NIPO, 2000

Kwart werknemers van on-line bedrijfsvestigingen kan/mag vanaf de eigen werkplek surfen
Ruim een kwart van de werknemers binnen bedrijven met een Internetaansluiting kunnen vanaf de eigen werkplek surfen. Binnen de zakelijke dienstverlening, het bank- en verzekeringswezen en de groothandel hebben relatief de meeste werknemers toegang tot het Internet. 2 | Perc. personen dat kan surfen binnen bedrijven met een Internetaansluiting (naar branche)
<<...OLE_Obj...>>
Bron: NIPO, 2000

Eenderde Nederlandse bedrijven heeft een eigen website Tweederde van het Nederlandse bedrijfsleven heeft inmiddels een aansluiting tot Internet. De helft van deze bedrijven beheert een eigen website, dit betekent dat éénderde van alle Nederlandse bedrijfsvestigingen over een eigen website beschikt. Deze website wordt momenteel voornamelijk gebruikt voor het verstrekken van algemene informatie over het bedrijf en de gevoerde producten en diensten van het bedrijf. Er is echter een duidelijke tendens naar meer verkoopgerichte sites, gezien de plannen die bedrijven hebben. Momenteel is het mogelijk bij één op de zeven Nederlandse bedrijven met een eigen website producten of diensten direct via het Internet te kopen of bestellen.
Helft 50+ bedrijven beschikt over een Intranet
Ongeveer één op de tien bedrijven geeft aan te beschikken over een Intranet. Het al dan niet hebben van een Intranet is vooral afhankelijk van de omvang van het bedrijf. Bij bedrijven met meer dan 50 werknemers is dit bij meer dan de helft (52%) het geval. Veel toepassingsmogelijkheden worden gebruikt op het Intranet. Waarbij het Intranet vooral wordt gebruikt voor de directe uitwisseling van publicaties en rapporten (65%), handleidingen en procedures (65%), mededelingen van de directie (63%) en telefoonlijsten, afsprakenlijsten en agenda's (59%).
3 | Onderwerpen beschikbaar via Intranet
<<...OLE_Obj...>>
Bron: NIPO, 2000

Gebruik van Extranet beperkt zich tot grotere bedrijven Slechts 1% van het Nederlandse bedrijfsleven maakt momenteel gebruik van een Extranet voor afgeschermde informatievoorziening en uitwisseling aan onder andere leveranciers, klanten, buitendienstmedewerkers en tussenpersonen. Daarnaast geeft 3% van de bedrijven aan plannen te hebben voor het opstarten van een Extranet. In het 50+ segment beschikt 10% over Extranet-faciliteiten.