Siemens wint Nederlandse Kwaliteitsonderscheiding 2000

AXX 1100.138

Den Haag, donderdag 9 november 2000

Siemens Nederland wint Nederlandse Kwaliteitsonderscheiding 2000

Siemens Nederland N.V. is winnaar geworden van de Nederlandse Kwaliteitsonderscheiding 2000. Dit heeft het Instituut Nederlandse Kwaliteit (INK) vandaag bekendgemaakt. De prestigieuze Kwaliteitsonderscheidingen worden sinds 1993 door het INK uitgereikt aan Nederlandse organisaties - profit en non-profit - die zich weten te onderscheiden op het gebied van kwaliteitsbeleid. De onderscheiding wordt vandaag tijdens de Landelijke Kwaliteitsdag in de Rotterdamse Doelen overhandigd door de voorzitter van het INK, Prof. drs. P. Bouw. De Landelijke Kwaliteitsdag wordt jaarlijks bezocht door bijna 800 kwaliteitsmanagers en bestuurders van zowel overheidsinstellingen als het bedrijfsleven. Elk jaar staat een specifiek thema centraal op de Kwaliteitsdag. Dit jaar is dat het thema: Leren excelleren.

"Deze onderscheiding is een bewijs dat we op de juiste weg zitten", aldus Martin van Pernis, lid Raad van Bestuur van Siemens Nederland. "We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan het optimaliseren van alle aspecten van de bedrijfsvoering. Dit door consequent doelen te stellen, resultaten te meten en daaruit te leren. We zijn dan ook erg trots op deze erkenning. Maar we realiseren ons ook dat je nooit klaar bent met het werken aan kwaliteit. We zullen, nu gemotiveerder dan ooit, doorgaan op de ingeslagen weg."

De genomineerden voor de onderscheiding zijn geselecteerd op basis van schriftelijke applicaties. Deze applicaties zijn beoordeeld door een team van ervaren auditors van het INK. Het belangrijkste criterium bij de beoordeling was het consistent doorvoeren en monitoren van verbeteringen in de totale bedrijfsvoering.

Siemens kwam naar aanleiding van haar applicatie in aanmerking voor een bezoek van het auditteam. Tijdens een bezoek van twee dagen heeft het team het hoofdkantoor en het Bedrijvencentrum Zoetermeer bezocht en een toelichting gekregen op de aanpak van het bedrijf.

Het INK werd opgericht in 1991 op initiatief van het Ministerie van Economische Zaken. Het doel van het INK is 'Total Quality Management' te stimuleren in bedrijven en in non-profit sectoren.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Dick van Gooswilligen, Hoofd Persvoorlichting
Tel: 070- 333 1606
Fax: 070- 333 2253