VNO-NCW tevreden met aanpak staatssecretaris Bos

Datum nieuwsfeit: 09-11-2000
Vereniging VNO-NCW

VNO-NCW tevreden met voortvarende aanpak staatssecretaris Bos

DEN HAAG, 9 november 2000 - De ondernemingsorganisatie VNO-NCW is verheugd over de instelling van een studiegroep die op korte termijn gaat rapporteren op welke wijze de Vennootschapsbelasting aangepast moet worden. Ook het besluit van staatssecretaris Bos van Financiën om zogenoemde 'hybride leningen' ongemoeid te laten in de Vennootschapsbelasting vindt VNO-NCW een goede zaak.

Staatssecretaris Bos maakte beide besluiten donderdag 9 november bekend tijdens een seminar in Den Haag, ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de Belastingcommissie van VNO-NCW.

VNO-NCW dringt al langere tijd aan op verdere verlaging van de Vennootschapsbelasting. Het fiscale klimaat voor ondernemingen is altijd een belangrijk onderdeel geweest van het Nederlandse vestigingsklimaat. Nu andere landen in de Europese Unie bezig zijn met lastenverlichting voor ondernemingen kan Nederland niet achterblijven. Verlaging van de vennootschapsbelasting moet, samen met verlichting van de fiscale druk op familiebedrijven, een fiscaal speerpunt zijn. VNO-NCW wil hier in 2002 mee beginnen en daartoe de beschikbare financiële ruimte voor lastenverlichting gebruiken. In de door de heer Bos aangekondigde studiegroep is ook het bedrijfsleven vertegenwoordigd. VNO-NCW is blij dat de bewindsman gezamenlijk met het bedrijfsleven wil optrekken om ervoor te zorgen dat de Nederlandse vennootschapsbelasting concurrerend blijft.

Met zijn besluit de fiscale renteaftrek voor 'hybride leningen' te handhaven, laat staatssecretaris Bos volgens VNO-NCW zien dat hij groot belang hecht aan een goed investeringsklimaat in Nederland. Hybride leningen spelen bij de ondernemingsfinanciering een belangrijke rol. Het is dan ook zeer verheugend dat de bewindsman besloten heeft de beperking van de renteaftrek in de vennootschapsbelasting ongedaan te maken en uit de zogenoemde 'Veegwet' te halen, aldus de ondernemingsorganisatie.

Adres/Address
'Malietoren'