Ontmoetingscentra voor mensen met dementie en verzorgers

Datum nieuwsfeit: 09-11-2000

Persbericht Trimbos-instituut

10 November Dag van de Mantelzorg

ONTMOETINGSCENTRA VOOR MENSEN MET DEMENTIE EN HUN VERZORGERS GROOT SUCCES

Utrecht, 9 November 2000. Het Trimbos-instituut en de Katholieke Universiteit Nijmegen starten binnenkort in de provincie Utrecht en in Nijmegen met nieuwe ontmoetingscentra voor thuiswonende ouderen met dementie en hun verzorgers. Deze zijn een vervolg op soortgelijke projecten in Amsterdam, Amstelveen en Groningen, die een groot succes blijken te zijn. Ook zijn er ver gevorderde plannen voor centra in Uithoorn, Hoofddorp en Badhoevedorp. Nederland telt ongeveer 150.000 mensen met dementie. Circa 80 procent van hen woont thuis en heeft op de een of andere manier behoefte aan ondersteuning. De mogelijkheden hiervoor in verpleeg- en verzorgingshuizen zijn niet toereikend.

Het overheidsbeleid is erop gericht ouderen zo lang mogelijk thuis te laten wonen en dat is meestal ook de wens van hen zelf. Voor mensen met dementie kan dat alleen als er opvang voor hen is en steun gegeven wordt aan de verzorgers, die zelf ook de kans lopen op psychische problemen wanneer de belasting te zwaar wordt. Onderzoek van de Vrije Universiteit bij twee Amsterdamse centra heeft aangetoond dat de formule van ontmoetingscentra voor ouderen met dementie en hun verzorgers goed werkt. De centra hebben een positief effect op de draagkracht van de verzorgers en op het functioneren van mensen met dementie, die hierdoor minder gedragsproblemen vertonen en langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen.

Het idee voor dit soort ontmoetingscentra is ontwikkeld door de Vrije Universiteit in Amsterdam, waar in 1993 een proefproject van start ging. De centra onderscheiden zich van het reguliere aanbod, door het bieden van ondersteuning aan zowel ouderen met dementie als aan hun verzorgers. Voor de verzorgers, de zogenaamde mantelzorgers, bestaat het programma uit informatieve bijeenkomsten, gespreksgroepen en een spreekuur. De mensen met dementie kunnen drie dagen per week de dagsociëteit bezoeken die gevestigd is in een wijkcentrum. De begeleiding is gericht op wat dementerenden nog kunnen en sluit zoveel mogelijk aan bij hun interesses.
Het programma wordt uitgevoerd door een vast team van hulpverleners, dat op de hoogte is van zowel de situatie thuis als de gang van zaken op de dagsociëteit en dat ook bekend is met de plaatselijke sociale kaart, zodat de weg naar extra hulp of doorverwijzing bij de hand is.

Door de Vrije Universiteit wordt samen met het Trimbos-instituut en de Katholieke Universiteit Nijmegen onderzoek gedaan naar het functioneren van zowel de nieuwe, als de bestaande ontmoetingscentra. Gekeken wordt welke varianten mogelijk zijn in de oorspronkelijke opzet en uitvoering, en welke mogelijkheden en obstakels er zijn voor verdere landelijke invoering van de centra.
Het onderzoek wordt gefinancieerd door ZorgOnderzoek Nederland, Stichting Zomerpostzegels, VSB-fonds en Sluytermans en van Loo, de stichting Valerius en de provincies Utrecht en Gelderland.

_____

Voor nadere informatie: Henk Maurits (030 - 297 11 38) of Harald Wychgel (030-2971116), voorlichters Trimbos-instituut.

Bezoekadres: Da Costakade 45, Utrecht.
Postadres: Postbus 725, 3500 AS Utrecht.
Telefoon (030) 297 11 00
Fax: (030) 297 11 11