Compaq snelste groeier in UNIX- en RISC-markt

Datum nieuwsfeit: 09-11-2000

Compaq neemt derde positie in op de Nederlandse UNIX-markt

In UNIX- en RISC-markt is Compaq snelste groeier

Gouda, 9 november 2000 - Volgens marktonderzoeker IDC is Compaq inmiddels de op twee na grootste leverancier van UNIX-systemen in Nederland. Over 1999 behaalde Compaq een marktaandeel van 18,8% in dit segment, waarmee het bedrijf een groei van 76% ten opzichte van het jaar daarvoor realiseert. In de eerste helft van 2000 is Compaq de snelste groeier in het gehele UNIX-segment, met een groei van bijna zes maal die van de markt. De Tru64 UNIX server-activiteiten van Compaq groeiden in het derde kwartaal twee maal zo snel als de markt.

Erik van der Meijden, algemeen directeur van Compaq Computer B.V.: "Het IDC-onderzoek laat zien dat Compaq's strategie in de RISC- en UNIX-markt succes heeft. De resultaten bevestigen dat we op koers liggen om onze doelstellingen voor deze markt te realiseren, niet alleen internationaal, maar ook in Nederland."

Het IDC-rapport Infrastructure Dutch Server Market Forecast and Analysis, 1999-2004 signaleert dat de servermarkt drastisch verandert. Dit wordt veroorzaakt door de opkomst van 'dot com' bedrijven, ASP's, ISP's, datacenters, outsourcing etc. Het onderzoek richt zich op de Nederlandse servermarkt en schetst een grondig overzicht van de marktontwikkelingen. Het analyseert de markt in 1999 en blikt tot en met het jaar 2004 vooruit. Daarnaast verschaft het IDC-rapport uitgebreide profielen van de top zes serververkopers in Nederland. In deze profielschetsen komen huidige positie, strategie en toekomstige ontwikkelingen van Compaq, Dell, Hewlett-Packard, IBM, Sun Microsystems en Unisys aan de orde. De marktaandelen van alle serververkopende partijen worden berekend op basis van de grootte/capaciteit van de server, het besturingssysteem en het CPU-type.

Uit dit rapport blijkt dat Compaq in Nederland op de RISC-markt een sterke groei doormaakt. Het aandeel van Compaq in de markt voor servers tot $100.000 - op basis van RISC-processors - groeide in 1999 met 23,5% ten opzichte van 1998. Met een marktaandeel van 27,5% neemt Compaq in dit segment een nummer één positie in. Het bedrijf levert hier met name de AlphaServer-systemen met Tru64 UNIX en OpenVMS. In het segment voor RISC-servers met een waarde van $100.000 tot $1 miljoen nam de verkoop op basis van omzet met 13,3% toe, terwijl bijvoorbeeld Sun Microsystems slechts een groei van 5,5% realiseerde. Compaq verwacht in dit segment sterk te zullen groeien, met name door de onlangs geïntroduceerde nieuwe generatie high-end AlphaServer GS-systemen.

IDC noteert in het rapport tevens dat Compaq een buitengewoon sterke positie heeft op de totale Nederlandse servermarkt en harder dan het marktgemiddelde groeit. Met een marktaandeel van meer dan 33 procent is Compaq het afgelopen jaar de grootste serverleverancier in de totale markt voor servers, ongeacht processor type en besturingssysteem. Dit komt neer op een groei van 18,6 % ten opzichte van 1998.

Over Compaq
Compaq Computer Corporation - een Fortune Global 100 company - is 's werelds grootste leverancier van computersystemen. Compaq ontwerpt, ontwikkelt, produceert en levert een breed scala aan services en hardware- en softwareoplossingen, waaronder toonaangevende oplossingen voor enterprise computing, fouttolerante bedrijfskritische oplossingen, zakelijke desktop en mobiele producten, alsmede consumenten PC's. In meer dan 200 landen verkoopt Compaq haar producten en diensten, voornamelijk aan het bedrijfsleven, consumenten, de overheid en onderwijsinstellingen.

Meer informatie over Compaq en haar producten en diensten, alsmede klantenondersteuning, is beschikbaar op www.compaq.nl.

COMPAQ AND THE COMPAQ LOGO REGISTERED U.S. PATENT AND TRADEMARK OFFICE. PRODUCT NAMES MENTIONED HEREIN MAY BE TRADEMARKS AND/OR REGISTERED TRADEMARKS OF THEIR RESPECTIVE COMPANIES. THIS FINANCIAL DISCUSSION CONTAINS FORWARD-LOOKING STATEMENTS BASED ON CURRENT EXPECTATIONS THAT INVOLVE A NUMBER OF RISKS AND UNCERTAINTIES. THE POTENTIAL RISKS AND UNCERTAINTIES THAT COULD CAUSE ACTUAL RESULTS TO DIFFER MATERIALLY INCLUDE: DELAYS IN THE IMPLEMENTATION OF CHANGES IN DELIVERY MODELS, COMPONENT SHORTAGES, INCREASED COMPETITIVE ENVIRONMENT AND PRICING PRESSURES, DELAYS IN PRODUCT ROLLOUT SCHEDULES, SLOW ACCEPTANCE FOR NEW FORM FACTORS, CHANGES IN PRODUCT, CUSTOMER AND GEOGRAPHIC SALES MIX, EMPLOYEE RETENTION, THE FINANCIAL CONDITION OF RESELLERS, DELAYS IN NEW SYSTEMS IMPLEMENTATION, OPERATIONAL INEFFICIENCIES RELATED TO SALES CYCLES, EQUITY INVESTMENT VOLATILITY, EMERGING MARKET POLITICAL OR ECONOMIC INSTABILITY AND DISRUPTIONS RELATED TO RESTRUCTURING ACTIONS. FURTHER INFORMATION ON THE FACTORS THAT COULD AFFECT COMPAQ'S FINANCIAL RESULTS IS INCLUDED IN COMPAQ'S SECURITIES AND EXCHANGE COMMISSION (SEC) FILINGS, INCLUDING THE LATEST ANNUAL REPORT ON FORM 10-K AND THE LATEST QUARTERLY REPORT ON FORM 10-Q.

- Einde persbericht -

Achtergrondinformatie:
Compaq Computer B.V.
Jeanette de Wilde, tel. 0182 - 565807, e-mail: (Jeanette.dewilde@compaq.com) Of
Monogram Communication Strategies (MCS) BV
Marenthe de Nijs, tel. 023 - 5628208, e-mail: (marentheden@monogram.nl)