Agalev wil opname Tobin Taks op Europese agenda

Datum nieuwsfeit: 09-11-2000
Agalev (Vlaanderen)

P E R S M E D E D E L I N G
Brussel, 8 november 2000.

Agalev steunt vraag 11.11.11 voor opname Tobin Taks op Europese agenda

Deze week lanceert 11.11.11 de campagne "een pen voor de premier" met een ludieke actie op 9 november. Met die actie vraagt 11.11.11 de opname van het voorstel voor een Tobin-taks op de agenda van het Belgisch voorzitterschap van de Europese Unie in de tweede helft van 2001.

De Groenen steunen deze actie volledig. Bij de opmaak van het programma van het voorzitterschap in de schoot van de Belgische regering zal Agalev concrete voorstellen voorleggen voor de opname van de Tobin-taks. Daarbij wordt een duidelijk engagement van de hele regering gevraagd, en niet enkel van de groene ministers. Zo wordt het overigens ook geformuleerd in de resolutie die morgen in de Kamer ter stemming ligt.

Agalev is steeds voorstander geweest van het invoeren van een Tobin-taks. De bezwaren tegen zo'n taks zijn steeds minder overtuigend en bovendien weerlegd tijdens de bespreking van de resolutie in de commissie. De explosieve groei van de mondiale financiële sector betekent een reële bedreiging voor miljoenen mensen. Terwijl miljarden heen en weer flitsen binnen seconden, blijven onaanvaardbaar veel mensen verstoken van alle middelen op een enigszins menswaardig leven. De invoering van een Tobin-taks betekent voor het financieel systeem een bijna verwaarloosbaar verlies, terwijl het voor miljoenen mensen op aarde het verschil tussen leven en dood kan uitmaken.

Een keuze voor meer internationale rechtvaardigheid is voor ons niet meer dan logisch. Wij roepen de andere Belgische partijen op de eis van 11.11.11 te ondersteunen. Wanneer men zo vaak zegt dat er iets moet gebeuren aan de oorzaken waarom mensen bereid zijn hun thuis te ontvluchten met risico op eigen leven, dan heeft men nu de kans daar echt iets toe bij te dragen.

Leen LAENENS, Volksvertegenwoordiger,
Michiel MAERTENS, Senator,