EU-TRANSPORT.COM brengt vervoerders en verladers bij elkaar

Datum nieuwsfeit: 09-11-2000
Dit bericht bevat gegevens die doorgestuurd werden vanuit het "virtueel perscentrum" intersight.be/perscentrum

author: Mark Desmaele
email: mark.desmaele@eu-transport.com
company: EU DOT COM NV
address: Fochplein 7/5
city: 3000 Leuven
phone: 0477/98.15.61
fax: 016.44.75.05

EU-TRANSPORT.COM brengt vervoerders en verladers dichter bij elkaar

Transporteurs en bevrachters hebben voortaan rechtstreeks, snel en efficiënt toegang tot de markt van de Europese Unie. Daarvoor zorgt EU-TRANSPORT.COM, een nieuw platform voor elektronische handel dat in Leuven werd ontwikkeld. Op de website van EU-TRANSPORT.COM kunnen vervoerders en verladers contracten afsluiten. Het systeem richt zich tot een welbepaald gedeelte van de markt van het baanvervoer, de zogenaamde
'spot-business'.

Voor de klant die een vracht wil vervoeren is spot-business elke vorm van niet-alledaags transport, bijvoorbeeld voor een uitzonderlijke bestemming, in een ongewone hoeveelheid of met een bijzondere verpakkingswijze. Voor de transporteur vallen alle opdrachten van niet-regelmatige klanten, retourladingen en andere opdrachten die aanvaard worden om vrije laadruimte op te vullen onder de noemer spot-business.
Tot nu toe ging in deze spot-business bij beide partijen veel energie, tijd en geld verloren. Via de traditionele communicatiemiddelen is het niet gemakkelijk om een occasionele vracht snel vervoerd te krijgen. Omgekeerd is het voor een transporteur niet gemakkelijk om open laadruimte snel en rendabel op te vullen met een occasionele opdracht. EU-TRANSPORT.COM lost deze problemen op door vraag en aanbod samen te brengen op het internet. Vrachtvervoerders en aanbieders van vracht hebben alleen maar een internetbrowser, Explorer of Netscape Communicator, nodig om met het systeem te werken.

Gratis registratie
Alle bedrijven die baantransport nodig hebben of aanbieden kunnen zich gratis en zonder verplichtingen registreren op de website van EU-TRANSPORT.COM. Wie vervoer nodig heeft, kan via de website een prijsaanvraag doen. Dat gaat heel gemakkelijk. De aanvrager voert de nodige informatie over zijn lading in met behulp van een eenvoudig meerkeuzesysteem in de eigen taal. Het systeem geeft de aanvraag vervolgens door aan geonteresseerde vervoerders, automatisch in hun eigen taal. De vervoerders hebben iin uur om een bod te doen. Dan gaan de vijf voordeligste offertes automatisch naar de aanvrager, met vermelding van de naam en de gegevens van de vervoerder. Niets gebeurt anoniem. Alles is honderd procent transparant.
De aanvrager maakt zelf een keuze uit de voorstellen die hij binnenkrijgt. Ook hier is de tijd beperkt. Zodra de aanvrager een bod gekozen en aangeklikt heeft, wordt de geselecteerde vervoerder geonformeerd over het contract. Op dat ogenblik betaalt hij een kleine commissie van 2,5 Euro. Verder zijn er voor hem geen kosten aan het systeem. Zowel de bevrachter als de bieders wiens bod niet geselecteerd werd, betalen niets.

Doordacht initiatief met Europese dimensie
EU-TRANSPORT.COM maakt voor de bevrachters en vervoerders de spot-business aantrekkelijk en biedt bovendien een aantal extra zekerheden. Er is voorzien in een kredietverzekering, zodat de vervoerder zeker zijn geld krijgt. En voor de bevrachters is er een schadeverzekering, zodat zij geen risico's lopen met hun goederen. Dit initiatief is duidelijk doordacht en berust op een weloverwogen strategie die gebruik maakt van de meest hedendaagse technologiekn om zowel vervoerders als verladers niets dan voordelen te bieden. EU-TRANSPORT.COM is toegankelijke spitstechnologie uit eigen land, maar met een sterke Europese dimensie.

EU-TRANSPORT.COM is vanaf 1 november bereikbaar via de website www.eu-transport.com en via e-mail : info@eu-transport.com.