Vierde adviseursdag mkb: triggers om schoner te produceren

Datum nieuwsfeit: 09-11-2000

Persbericht

Afzender: De ministeries van Economische Zaken en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en het Interprovinciaal Overleg (IPO).

Vierde adviseursdag mkb: de triggers om schoner te produceren

Den Haag, 3 november 2000.-"Wat zijn de drijfveren voor het midden- en kleinbedrijf om schoner te produceren? Wat zet ondernemers aan om zuiniger om te gaan met energie? En wat kunnen adviseurs voor het midden- en kleinbedrijf hier vanuit hún expertise aan bijdragen?" Op donderdagmiddag 9 november worden zo'n 200 adviseurs voor het midden- en kleinbedrijf in het Ecodrome in Zwolle geïnformeerd over de mogelijkheden voor mkb-ondernemers om schoner te produceren. Een team van experts, waaronder een marketeer, een ondernemer en een fiscalist, belicht de thema's energiebesparing, milieu-investeringen en marketing in het mkb. Daarnaast biedt de adviseursmiddag een overzicht van alle nieuwe ontwikkelingen rond het programma Schoner Produceren.

De adviseursdag wordt georganiseerd door Schoner Produceren, een initiatief van het IPO (Interprovinciaal Overleg) de ministeries van Economische Zaken en VROM. Het is een programma om het mkb te activeren tot het nemen van economisch verantwoorde (innovatieve) milieumaatregelen. Het programma ondersteunt projecten die milieugericht werken in het MKB stimuleren. Voor meer informatie over Schoner Produceren: www.schonerproduceren.nl

Andere vragen die aan de orde komen op de adviseursdag, zijn: hoe pak je de marketing van 'schone producten' aan? Wat wil de consument? Hoe ga je om met investeringen en fiscalisering? Hoe reageert een toeleverancier als Essent hierop? - Productmanager Henk Grimberg van Essent zal onder andere ingaan op de vraag hoe het energiebedrijf ondernemers overhaalt om te besparen op energie en op duurdere 'groene stroom' over te gaan. En wat betekent dit voor de eigen marktpositie van Essent? - Van Gils Woonpromenade laat als de mkb-ondernemer zien hoe het werkt in de praktijk. Zijn bedrijf in Oldenzaal heeft gebruik gemaakt van een van de Schoner Produceren-subsidies. - Jeroen Duijvestijn van Trendbox gaat als marktonderzoeker in op het onderwerp 'Schoner Produceren en trends in de consumentenmarkt'. Hoe kunnen schone producten onderdeel worden van de marketingstrategie? - Mr. H. Spermon, belastingadviseur bij Deloitte & Touche, laat zijn licht schijnen over de fiscalisering van stimuleringsmaatregelen. - Gerard Wyfker van de Metaalunie bekijkt de voorstellen en ideeën vanuit het perspectief van vooral kleinere mkb-bedrijven.

De resultaten van de adviseursdag worden gebundeld in het Informatiebulletin Schoner Produceren dat met praktische tips en achtergrondinformatie mkb-adviseurs bij hun werk ondersteunt.

Experts:
De volgende experts nemen onder leiding van dagvoorzitter Hans Huibers aan de discussie deel:

ir. L. van Damme :Ministerie van Economische Zaken, voorzitter programmateam Schoner Produceren drs. P.A. Kaashoek :Ministerie van Economische Zaken, beleidsmedewerker energie-efficiency & energie J.M. Orriëns, ra :Financieel directeur Van Gils woonpromenade, MKB bedrijf
dhr. J.Duijvestijn :Projectleider Futurebox bij Trendbox dhr. H.B.A. Grimberg :Productmanager bij Essent mr. H. Spermon :Belastingadviseur bij Deloitte & Touche mr G.J. Wyfker :Beleidsmedewerker milieu bij de Metaalunie drs J. F Huibers :dagvoorzitter en manager huisvuilcentrale Alkmaar

Voor meer informatie: Schoep & Van der Toorn, Sophie Zijp/ Jaap Dronkert; tel: 020 - 487 40 00; fax. 020 - 669 72 65
E-mail:(sophie.zijp@svdt.nl); (jaap.dronkert@svdt.nl)

De experts zijn beschikbaar voor een interview. U kunt daarvoor contact opnemen met
Schoep & Van der Toorn, Sophie Zijp of Jaap Dronkert, tel: 020 - 487 40 00; fax. 020 - 669 72 65
E-mail:(sophie.zijp@svdt.nl); (jaap.dronkert@svdt.nl)

U kunt de adviseursmiddag bijwonen door u op te geven middels de bijgevoegde antwoordfax of
per e-mail via WWW.schonerproduceren.nl

SVP retourneren aan Projectsecretariaat Schoner Produceren Faxnummer: (020) 669 72 65

Antwoordfax pers Adviseursdag 9 november 2000

Ja, ik meld mij aan voor de Adviseursdag Schoner Produceren op 9 november 2000 in het Ecodrome te Zwolle.

Organisatie : ???????????????????.. Functie: ?? ????
Achternaam /voorletters :?????????????????? ??? M/V

Adres :??????????????????????????????.

Postcode/ Plaatsnaam :??????????????????????????????.

Telefoon :?????????.