Consument weet niet welk hout hij koopt

10 november 2000
persbericht van het Wereld Natuur Fonds
Consument weet niet welk hout hij koopt

Het merendeel van de houthandelaren kan niet aannemelijk maken dat hun hout afkomstig is uit verantwoord beheerde bossen. Dat blijkt uit een onderzoek dat het Wereld Natuur Fonds heeft gedaan via de websites van 59 Nederlandse houtbedrijven. Op veel van deze websites ontbreekt informatie over bosbeheer en de herkomst van hout. Soms wordt de consument zelfs onjuist geïnformeerd. Een tiental houthandelaren geeft duidelijke en eerlijke informatie over de herkomst van het hout.

Gebrek aan transparantie
Met dit onderzoek wil de natuurbeschermingsorganisatie inzicht geven in de herkomst van hout van houthandelaren in Nederland. Via de websites van 59 houtbedrijven is onderzoek gedaan naar de bedrijfsvoering van houthandelaren. Van de 59 weten 49 houthandelaren niet aannemelijk te maken dat hun hout uit verantwoord beheerde bossen afkomstig is. In 40% van de gevallen wordt op de sites niet geschreven over bosbeheer en de herkomst van hout. Transparante bedrijfsvoering is echter wel mogelijk, ongeacht de grootte van de houthandel. Dat blijkt uit het feit dat tien houtbedrijven voldoende tot goed te scoren in dit onderzoek en daarmee aantonen dat goede informatie wel degelijk mogelijk is. Zo is het milieujaarverslag van een houthandel integraal op internet te vinden. Een ander bedrijf laat het integraal milieubeleid extern verifiëren.

Onjuiste informatievoorziening richting consument
Van de 59 bedrijven scoren 49 bedrijven negatief. De consument weet veelal niet wat voor soort hout hij koopt. Bovendien wordt de consument in een aantal gevallen onjuist geïnformeerd op de sites. Er worden onjuiste claims gedaan als: "Er wordt uitsluitend gebruik gemaakt van hout uit duurzaam beheerde bossen"; "Kaalslag is absoluut verboden (in Indonesië)"; "Er wordt uitsluitend hout uit gebieden verwerkt waar een verantwoord bosbeleid wordt gevoerd" etc. Een keurmerk is dus wel degelijk nodig om de consument toch nog de juiste informatie te bieden. In het onderzoeksrapport zijn echter ook voorbeelden te noemen van houtbedrijven die een behoorlijk hoge mate van transparantie hebben. En dat is niet alleen weggelegd voor multinationals. Ook kleinere bedrijven kunnen een duidelijke en eerlijke bedrijfsvoering voeren.

Opzet onderzoek
In het onderzoek werden websites van 59 houthandelaren in Nederland gescreend op: q Erkenning van verantwoordelijkheid op duurzaam bosbeheer q Doelstelling van het bedrijf (wat wil het bedrijf bereiken?) q De werkwijze (hoe wil het bedrijf dit bereiken, met welk certificaat?) q De geboekte voortgang (biedt het bedrijf gecertificeerd hout aan?) q De betrouwbaarheid van informatie (is het controleerbaar en juist?)

De sites werden in 2000 driemaal bezocht. In september kregen alle bedrijven de uitslag schriftelijk toegestuurd met de mogelijkheid om te reageren en de informatie aan te passen. Van de 59 bedrijven hebben 14 bedrijven gereageerd en de informatievoorziening op hun websites aangepast.

Doelstelling regering niet gerealiseerd
In 1991 nam de Nederlandse Regering in het Regeringsstandpunt Tropisch Regenwoud zich voor dat vanaf 1995 het in Nederland ingevoerde tropische hout afkomstig zou moeten zijn uit verantwoord beheerde bossen. Om dit te bereiken moeten bedrijven een transparante bedrijfsvoering hebben: zij moeten weten waar hun hout vandaan komt en hoe het geproduceerd is. Het Wereld Natuur Fonds zet zich al jaren in om de aanvoer van FSC-hout te vergroten. Naar schatting is 6% van het timmerhout in Nederland FSC-hout. Uit een recent onderzoek van het Wereld Natuur Fonds, getiteld 'Herkomst onbekend', bleek dat 10 tot 20% van het ingevoerde hout afkomstig zou kunnen zijn uit illegale handel. Reden voor het Wereld Natuur Fonds te onderzoeken of houthandelaren wel weten waar hun hout vandaan komt.

Website:

- Het rapport 'Transparantie in de houtbranche" en de scorecards zijn te vinden op www.wnf.nl/speer/bossen/bosinfo/

- Het rapport "Herkomst onbekend" is ook op bovengenoemde website te vinden.
Meer informatie:
Marie-Christine Lanser-Reusken; persvoorlichter;
telefoon (030) 693 73 74; semafoon: (06) 57650435, email: (mlanser@wwfnet.org)

Met vriendelijke groet,

Marjolein Sol