Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 10-11-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 10-11-2000 Politieberichten van 9/11 (13.00 uur) t/m 10/11 (07.00 uur)

Gorredijk: vernielingen
Afgelopen zondagmorgen werden nogal wat vernielingen gepleegd in de Stationsstraat en de Hoofdstraat. In de Stationsstraat werden aan vijf auto`s vernielingen gepleegd, zoals het ombuigen van ruitenwissers en antennes. Ook werden spiegels van de wagens getrapt. In maar twee gevallen werd aangifte gedaan. Ook op de Hoofdstraat werden een aantal vernielingen aan auto`s gepleegd. Op de Overtoom werd een zwarte damesfiets vernield. Ook hiervan werd geen aangifte gedaan. Door een getuige, een 22-jarige inwoner van Gorredijk, werd het één en ander gezien en hierdoor konden zondagmorgen tussen 06.00 en 07.00 uur vier jongens uit Terwispel, 2 van 16 jaar en 2 van 18 jaar, worden aangehouden. De verdachten werden overgebracht naar het bureau en na verhoor weer heengezonden.

Leeuwarden: vernielingen caravans
Afgelopen week zijn op de camping in het recreatiegebied `De Groene Ster` bij een 14-tal caravans vernielingen aangericht. Van de caravans werden ramen ingeslagen en gordijnen kapot gesneden. Ook in de caravans werden vernielingen gepleegd. Uit verschillende caravans werden goederen weggenomen. De komende dagen zullen de eigenaars aangifte komen doen. Verschillende caravans stonden klaar voor de winterstalling. Hoe groot het schadebedrag is, is nog niet bekend. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Sneek: inbraak woning
Van woensdag op donderdag werd ingebroken in een woning aan de Rietschar. Via een niet afgesloten garagedeur kwam men de woning binnen. Uit de woning werden een videocamera, een horloge, kleding, een portefeuille met bankpasje en creditkaart, een walkman en geld (klein bedrag) weggenomen. De eigenaar, een 40-jarige inwoner van Sneek, heeft aangifte gedaan.

Heerenveen: mishandeling
Donderdag omstreeks 12.45 uur vond op het schoolplein van het Friesland College aan de Fok een mishandeling plaats. Een leerling, een 20-jarige inwoner van Wolvega, kreeg ruzie met een andere leerling, een 16-jarige inwoner van Heerenveen. De oorzaak van de ruzie is nog niet duidelijk. Waarschijnlijk intimideert de 16-jarige jongen zijn mede leerlingen en is dit op ruzie uitgelopen. De 16-jarige jongen kreeg bij de ruzie met de 20-jarige hulp van twee vrienden. Met z`n drieën hebben ze de 20-jarige verschillende malen geschopt en geslagen. De 20-jarige jongen is na behandeling in het ziekenhuis naar huis gegaan en zal in de loop van vandaag aangifte doen van mishandeling. De 16-jarige jongen werd aangehouden en is na te zijn gehoord weer in vrijheid gesteld.

Oosterwolde: winkeldiefstal
Donderdag omstreeks 14.05 uur werd een 45-jarige inwoner uit Zorgvlied aangehouden voor een winkeldiefstal bij een winkel aan de Brink. De verdachte nam een paar schoenen weg, trok deze aan en liet zijn oude schoenen in de doos achter. Op zijn nieuwe (niet betaalde) schoenen wilde de verdachte de winkel uitlopen. Het winkelpersoneel stak hier een stokje voor. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en is na het opmaken van een proces-verbaal weer heengezonden. Een 25-jarige inwoner van Heerenveen heeft namens Scapino aangifte gedaan.

Bolsward: aanrijding met gewonde
Donderdag omstreeks 14.00 uur reed een 82-jarige inwoner van Joure met zijn auto over de afrit van de Rijksweg A 7 in de richting van de kruising met de Sudergoawei. Voor de kruising stopte de bestuurder en toen hij in de veronderstelling verkeerde dat deze vrij was, trok hij op. Hij zag daarbij de bestuurder van een personenauto, die over de Sudergoawei deze kruisding naderde, over het hoofd en verleende geen voorrang. De bestuurder van de personenauto, een 40-jarige inwoner van Tjerkwerd, die over de Sudergoawei reed kon een aanrijding hierop niet meer voorkomen. De 82-jarige bestuurder klaagde over pijn in de borst en werd samen met een bij hem inzittende vrouw van 78-jarige vrouw uit Joure, overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek.

Kollum: winkeldiefstal
Donderdag omstreeks 14.45 uur werd een 47-jarige inwoner van Kollum aangehouden ter zake winkeldiefstal. De man had voor bijna f 30.- aan levensmiddelen weggenomen bij een winkel aan de Mr. Andreastraat. Toen hij de winkel wilde verlaten werd hij door het personeel aangehouden. De man werd overgebracht naar het bureau en kreeg een proces-verbaal en is daarna in vrijheid gesteld. Een 31-jarige inwoner van Hooghalen deed aangifte van diefstal.

Bolsward: controle verkeer
Donderdag tussen 13.30 en 16.00 uur werd bij verkeerscontroles op de Weersterweg onder Makkum en op de oprit naar Sneek van de Rijksweg A 7 onder Bolsward in totaal ongeveer 50 bestuurders gecontroleerd. Vier bestuurders kregen een bekeuring ter zake het niet dragen van de autogordel.

Leeuwarden: mishandeling
Donderdag omstreeks 16.20 uur vond bij het busstation aan het Stationsplein een mishandeling plaats. Een 47-jarige inwoner van Leeuwarden werd aldaar verschillende malen geslagen en geschopt door een 45-jarige inwoner en een 38-jarige inwoonster, beiden uit Leeuwarden. De man werd geslagen en geschopt omdat de twee verdachten meenden dat hij een deur van hun caravan had vernield. De vechtenden werden door een passant uit elkaar gehaald. De verdachten werden op het Stationsplein aangehouden en zijn overgebracht naar het bureau. Na het opmaken van een proces-verbaal zijn de verdachten weer in vrijheid gesteld.

Leeuwarden: winkeldiefstal
Donderdag omstreeks 20.15 uur zag een politieman in burger door de etalageruit dat een verdachte bij een kantoorboekhandel aan de Harlingersingel een computer-scanner wegnam. De verdachte stopte deze onder zijn jas en verliet zonder te betalen de winkel. Buiten de winkel hield de politieman de verdachte, een 28-jarige inwoner van Leeuwarden, aan. De winkeldiefstal was nog niet ontdekt door het personeel. Een 46-jarige inwoner van Leeuwarden deed aangifte. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en na verhoor en het opmaken van een proces-verbaal weer in vrijheid gesteld.

Leeuwarden: fietsen station
Afgelopen week werden bij het NS-station 52 fietsen verwijderd, die niet in de daarvoor bestemde rekken waren geplaatst. 23 fietsen werden na betaling van de boete weer teruggeven.

Dokkum: aanrijding gewonde
Donderdag omstreeks 19.10 uur vond op de Kwartel een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een personenauto, een 65-jarige inwoner van Dokkum, reed door nog onverklaarbare oorzaak tegen een geparkeerd staande bestelauto. De bestuurder kwam daarna met zijn auto in de bossages tot stilstand. Hij kwam met zijn hoofd tegen de voorruit en werd voor onderzoek overgebracht naar het ziekenhuis in Dokkum.

Woudsend: onder invloed
Donderdag omstreeks 22.15 uur werd op de Vosseleane een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 45-jarige inwoner van Heerenveen, bleek gedronken te hebben. De man had de linker voorband van zijn auto stuk gereden. Een mede weggebruiker, een 42-jarige inwoner van Bant, had daarop de politie gebeld en belette dat de man verder kon rijden. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en aldaar blies de man 530 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 5 uur.

Opeinde: aanrijding met drank
Donderdag omstreeks 22.10 uur reed een bestuurder van een personenauto op de Kommisjewei tegen een lantaarnpaal aan. De paal brak af en verschillende onderdelen van de auto werden op de plaats van de aanrijding aangetroffen. Na de aanrijding reed de bestuurder door zonder zijn identiteit bekend te maken. Aan de hand van sporen op de weg kon de verdachte op een adres aan Tuskenwegen worden aangehouden. De man, een 39-jarige inwoner van Opeinde, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 870 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 10 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Heerenveen: valse naam
Donderdag omstreeks 22.20 uur werd op de Schans een bestuurder van een bromfiets bekeurd ter zake het rijden zonder helm en het niet hebben van een bromfietscertificaat. De bestuurder, een 18-jarige inwoner van Heerenveen, gaf toen hij een bekeuring kreeg in eerste instantie een valse naam op. Ook hiervoor kreeg de jongeman een bekeuring

Hijum: onder invloed
Vrijdag omstreeks 01.40 uur werd op de Bredyk een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 32-jarige inwoner van Marrum, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 475 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272