Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Promotie: Een onderzoek naar waarden van de Nederlander

Datum nieuwsfeit: 10-11-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Universiteit van Amsterdam
Zoek soortgelijke berichten
Universiteit van Amsterdam



UvA Agenda




Titel Een schaap in de bus? Een onderzoek naar waarden van de Nederlander

Datum vrijdag 10-11-2000
Tijd 14:00 uur

Promovendus mw. J.D.K.I.A. Oppenhuisen

Promotor prof. dr. D. Sikkel

Waarden spelen in iedere samenleving een grote rol. Ze fungeren als basis voor het maken van maatschappelijke en individuele keuzes, en sturen daarmee het gedrag van mensen. Bij waarde-onderzoek in Nederland - onder andere door de reclamewereld - wordt vaak gebruik gemaakt van waardelijsten uit andere landen. Volgens de promovenda kan dat niet: de verschillen tussen (de waarden van) culturen zijn vaak zo subtiel dat het niet mogelijk is waarde-onderzoek uit andere culturen zonder meer in Nederland toe te passen. Een Marokkaan die met een schaap per bus naar het slachthuis wil, begrijpt bijvoorbeeld niet zomaar dat dat in Nederland not done is, terwijl 'onreine' honden in de bus wel zijn toegestaan. Om toch tot een voor Nederland betrouwbare waardelijst te komen, heeft de promovenda een geheel nieuwe inventarisatie uitgevoerd. Op basis van twintig diepte-interviews met respondenten, die werd gevraagd naar de mening van de autochtone Nederlander over 22 'levensdomeinen' (onder andere kinderen krijgen, naar school gaan, pubertijd, werken, vakantie, geweld, doodgaan enzovoort), heeft Oppenhuisen uiteindelijk 160 waarden geselecteerd. Een statistische analyse wees uit dat er in al deze waarden zes dimensies/factoren te onderscheiden zijn, die steeds een tegenstelling tussen vrijheid en binding uitdrukken (relaties versus prestaties, sociaal versus individueel georiënteerd, lang bestaande versus nieuwe waarden, zekerheid versus uitdaging, gezinsleven versus vrijheid, conformisme versus een eigen weg gaan). Een extrapolatie van de onderzoeksresultaten, die zijn verschenen als 'Waardenwoordenboek' op cd-rom, geeft inzicht in de toekomstige waarden van de Nederlandse samenleving. Met de onderzoeksresulaten beschikt de marketingcommunicatie over een krachtig instrument om reclamestrategieën te ontwerpen.

Locatie

Aula van de UvA, Singel 411 (hoek Spui) te Amsterdam. De parkeermogelijkheden in de naaste omgeving zijn zeer beperkt. Vanaf het Centraal Station is de Aula te bereiken met tramlijnen 1, 2 en 5, halte Spui.

Toegang

Vrij

Bron: UvA Agenda

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie