ABVAKABO FNV wil betere aanpak van werkdruk

Datum nieuwsfeit: 10-11-2000
ABVAKABO FNV

Werkdrukconferentie: hoog tijd om afspraken om te zetten in concrete maatregelen (10 nov)

Rotterdam, 10 november 2000

Er wordt veel gepraat over werkdruk, maar concrete maatregelen ontbreken. De handvaten die worden aangereikt, worden niet of onvoldoende aangepakt. En als excuus wordt de te hoge werkdruk genoemd. Een vicieuze cirkel die snel doorbroken moet worden aldus Edith Snoey, lid van het dagelijks bestuur van ABVAKABO FNV. Deze mening wordt ondersteund door zowel de politiek als de wetenschap. Dat bleek tijdens de werkdrukconferentie die de bond vandaag organiseerde voor ruim 400 kaderleden en andere belangstellenden.

De komende jaren gaat ABVAKABO FNV extra aandacht schenken aan het omzetten van CAO-afspraken en onderzoeksresultaten in concrete maatregelen op bedrijfs- en instellingsniveau. Om medezeggenschapsorganen beter te kunnen ondersteunen bij die concrete aanpak om de werkdruk te verlichten, is de bond onlangs een samenwerking aangegaan met TNO Arbeid en Mede Organisatie-advies. Inmiddels zijn er twaalf brochures ontwikkeld waarin op sectorniveau oorzaken van werkdruk beschreven worden. Ook worden hierin oplossingen aangedragen.

Tijdens de conferentie deed professor M. Kompier (Universiteit van Nijmegen) de uitspraak dat juist de werknemers de deskundigen zijn op het gebied van maatregelen tegen werkdruk. Werkgevers moeten werknemers zien als volwaardige gesprekpartners. Ineke van Gent (Tweede kamerlid van GroenLinks) is sceptisch over de behaalde resultaten tot nu toe om de werkdruk te verlagen. 'Er moet meer geld beschikbaar komen. De politiek voelt zich op dit moment nog te weinig verantwoordelijk voor het verminderen van werkdruk.'